La dette bli et trivelig sted for samtaler før, under og etter kampen!
For det skal være lett å vite når du skreiv kommentaren din, gjerne kopier inn én av disse linjene i toppen av svaret ditt. (Jeg prøver å fikse så det skjer mer automatisk, men har ikke fått det til enda. Men har mekka det så du kan trykke på en “kopier” knapp oppe til høyre i ramma.)
Ja, dette var svakt. Start har kjempet med ryggen mot veggen store deler av sesongen. Nå kunne de endelig senke skuldrene. Mulig det kom en reaksjon. Med to tidlige baklengs mot et lag som hadde livet å spille for, ble det naturligvis tøft å slå tilbake. Forfall gjorde ikke saken enklere. Schulze er jo gjerne spilleren som scorer mål mot spillets gang. Høyresiden i forsvaret var tydelig ukomfortable i nye roller.
Det er ingen grunn til å grave seg ned. Men Karadas har nok behov for å avslutte sesongen anstendig om det skal ble aktuelt med kontraktsforlengelse. Og mange av spillerne er jo på korte og utgående kontrakter, og spiller også for fremtiden.
Med tanke på hvor mange spillere Start har i troppen sin er det oppsiktsvekkende få som fremstår som potensielle bidragsytere av betydning foran neste sesong.
Det har jo hovedsakelig vært etablert stallfyll som har blitt prioritert på overgangsfronten denne sesongen, samtidig som pila peker feil vei for de fleste yngre spillerne med potensial. Skal Start lykkes sportslig og økonomisk, bør nok kvaliteten i troppen opp og lønnskostnadene ned. Da er det vel kanskje naturlig å kutte kraftig i dagens tropp, og heller prøve å få inn et par nivåhevere.
Men et godt kollektiv trumfer jo alltid kvaliteten på enkeltspillere. Det er nok ikke primært kvaliteten på enkeltspillerne som er forskjellen på Start og Bryne. Det handler nok mer om troppsammensetning og kollektiv styrke. Men det jo ikke gitt at det blir like enkelt å rykke opp neste sesong.
Ja, det er vel ikke helt usannsynlig… Likevel utrolig svakt at de ikke klarte å være skjerpa ved inngangen!
Setningen over, som jeg utheva, er vel lettere sagt enn gjort, heh. “Få mer for mindre” er jo ingen enkel øvelse. Enig i at etablert stallfyll nok har vært fokus – men så trenger man litt av dét også. Det er jo veldig usexy med bredde i troppen (i motsetning til hos kvinner) – men også viktig. Både for treningsnivået, og sånn som mot Vålerenga (hvor Start spilte bra, men gikk tomme uten alternativer på benken). Så jeg synes det er litt skummelt å “kutte kraftig i troppen” når nivået på de lokale er såpass lavt. Men samtidig er jeg jo fryktelig enig i at langt fra alle på utgående har gjort seg fortjent til forlengelse!
Begby har jo vist seg å være et eksempel på spiller som ikke får spilletid andre steder, som fortsatt har mye å bevise. Grønli er et annet interessant case: Forenværende kjempe-talent (med dertil potensiale), som kan ha godt av miljøskifte. Jeg tror å gå for et par gamblinger som dét (i tillegg til sånt som Isah, så klart) kan være en måte å nettopp få mer for mindre.
Start har 25 spillere i troppen. Det er nok en luksus de vanskelig kan unne seg ut fra normale økonomiske prinsipper. Behovet for bredde i troppen for å sikre treningshverdagen vil nok variere litt fra trener til trener. Kanskje dette er viktig for måten de trener på under Karadas.
Men på generelt grunnlag hadde det vel vært bedre med skarpere ellever på bekostning av bredde i tropp.
Videresalgspotensial er jo også et tema man umulig kan ignorere i norsk fotball. Med mindre de nye eierne har tenkt å bruke vesentlig mer penger på Start enn de har kommunisert til nå, er Start avhengig av spillersalg for å holde driften igang. I går var det vel kun reservekeeperen som hadde høyere markedsverdi enn lønn. Og Isah da, om han skulle velge å bli Start-spiller.
Uforløst potensial er jo forøvrig et interessant tema. Jeg kan nevne utallige spillere som har fått forløst potensialet sitt nærmest umiddelbart gjennom miljøforandringer. Men knapt nok noen som har klart det uten. Og hvor mange forhenværende kjempetalenter er det egentlig som lykkes til slutt?
Jeg tenker vel at Grønli allerede burde vist tegn til at miljøforandringen hadde gjort ham godt dersom dette skulle få en lykkelig slutt. Men det er klart det er tidlig å felle dom. Et eventuelt trenerbytte innebærer jo også en miljøforandring som kan slå ut positivt.