Aalesund – Start

Sunday, September 21, 2025 2:00 PM

:stadium: Color Line Stadion

:link: Lenker:

• Live-dekning (Fevennen)
  • Live-dekning (IKStart.no)
  • Post-match-dekning (Fevennen)
  • Post-match-dekning (IKStart.no)

:men_holding_hands:t2: Start-oppstilling:

:couch_and_lamp: Benk:

La dette bli et trivelig sted for samtaler før, under og etter kampen!

For det skal være lett å vite når du skreiv kommentaren din, gjerne kopier inn én av disse linjene i toppen av svaret ditt. :backhand_index_pointing_down:t2: (Jeg prøver å fikse så det skjer mer automatisk, men har ikke fått det til enda. Men har mekka det så du kan trykke på en “kopier” knapp oppe til høyre i ramma.)

⏳ *Før kampen:*

⏱️ ***4.** min:*

⌛ *Etter kampen:*

Heia Start!

I utgangspunktet ville jeg tatt ett poeng i Ålesund alle dager i uka, og kampen sett under ett var kanskje uavgjort også det mest rettferdige resultatet. Men med tanke på hvor flate Ålesund virket på lørdag og ikke minst hvor åpne og totalt sluttkjørte de fremsto siste kvarteret, så var vel hovedinntrykket da dommeren blåste av at det var Ålesund som berget ett poeng og ikke omvendt.

Om det var Starts motspill eller ekstraomgangene i midtuken som var hovedårsaken til Ålesunds blasse forestilling, er jo ikke godt å si. Jeg så litt av cupkampen deres mot Glimt, og ble imponert over farten, kraften og intensiteten da. Mot Start møtte de seg selv i døra. En motstander i samme formasjon, samme fokus på duellkraft og dødballer og null vilje til å ta risiko. Det ble som siste runde i en tungvekstmatch der begge kolossene er for groggy til å gjøre stort annet enn å klenge på hverandre.

Og da blir det jo tett og sjansefattig. To scoringer på corner. Et par sjanser til hvert av lagene etter forsvarsfeil. Frem til siste kvarter da Åleund jakter vinnermålet på flatt batteri, og Start får rommene de trenger til å kontre.

Jeg synes indreløperne Gausdal og Ugland gjorde nok en solid kamp. Forsvaret hadde stort sett god kontroll på temposvake Ålesund-spisser, mens spissparet Grundtjern og Lorentzen stort sett bidro i presspillet og i veldig liten grad klarte å utgjøre noen reell trussel i spill.

Obos er foreløpig rekordjevn. Opprykksdrømmen lever videre for majoriteten av lagene, og sommervinduet kan fort bli avgjørende. Det er godt nytt for Start som trolig har større betalingsvillighet enn de aller fleste. Fremtiden ser ganske lys ut med tanke på mulighetene for opprykk.

Samtidig er det jaggu ikke lett å motivere seg til å se Starts kamper lenger. Nitti minutter med stillingskrig og lange innkast er kanskje veien å gå for sportslig suksess. Men jeg tror dessverre ikke jeg er patriotisk nok til å nøye meg med det.

1 Like

Ja, jeg synes det er gledelig at blant de som var best er spillere som kanskje ikke hadde starta hvis alle hadde vært tilgjengelige. Det lover jo godt for når flere er tilbake.

Enig i at det mangler romantikk i spiller om dagen… Jeg velger å håpe at det er lurt å “starte bakfra”, og at det er mulig å forbedre spillet etterhvert. Jeg tenker jo at det er et spillermateriale som bør ha potensiale til å spille helt OK!