Åsane – Start

Saturday, October 25, 2025 2:00 PM

:stadium: Åsane Arena

:link: Lenker:

• Live-dekning (Fevennen)
  • Live-dekning (IKStart.no)
  • Post-match-dekning (Fevennen)
  • Post-match-dekning (IKStart.no)

:men_holding_hands:t2: Start-oppstilling:

:couch_and_lamp: Benk:

La dette bli et trivelig sted for samtaler før, under og etter kampen!

For det skal være lett å vite når du skreiv kommentaren din, gjerne kopier inn én av disse linjene i toppen av svaret ditt. :backhand_index_pointing_down:t2: (Jeg prøver å fikse så det skjer mer automatisk, men har ikke fått det til enda. Men har mekka det så du kan trykke på en “kopier” knapp oppe til høyre i ramma.)

⏳ *Før kampen:*

⏱️ ***4.** min:*

⌛ *Etter kampen:*

Heia Start!

:hourglass_done: Etter kampen:

Jeg synes det blir feil å primært skylde på Grundetjern-salget (som FVN-chatten gjør), når det vel aller mesy er forsvaret som har blitt mye svakere i det siste. Det handler vel mest om en sliten gjeng, med altfor lite bredde. (Vei ser jo hvordan benken (ikke) blir brukt.)

Vi ikke glemme at ingen kunne for vente opprykk i år. (Selv om det er surt at det nok ryker på slutten.)

Og er ikke helt usannsynlig med 6 poeng til Start og 1 til Kongsvinger siste to!

Nei, det er absolutt et realistisk scenario. Men det er også en del andre. Det er heller ikke utenkelig at Start kan rykke opp via playoff. Motstanden er ikke avskrekkende, men Starts dårlige form taler imot.

Jeg er overrasket over Starts formsvikt. Riktignok snur det fort i fotball, men i Starts lange, gode periode fremsto de vesentlig bedre trent og fysisk overlegne de aller fleste motstanderne. Det virket som de kunne dytte inn nye spillere uten nevneverdig tap av slagkraft. Duellkraften, løpsstyrken og intensiteten i presspillet førte til klar dominans i nesten alle kampene.

Dette er ikke kvaliteter man tenker skal variere veldig i løpet av en sesong. Jeg trodde det var en permanent kvalitet i dette laget, og et fortrinn som ville redde sesongen.

Når mye av det fysiske fortrinnet er borte, blir de andre lagene konkurransedyktige. Da avgjøres kampene oftere på ferdigheter med ballen laget, og egenskaper foran begge mål. Der er Start ordinære. Og hadde de ikke fremdeles klart å hente ut en del fra de faste situasjonene, ville nok også kvalikplassen vært truet.

Tapet av Grundtjern kan kanskje forklare noe. Men Start spilte sin beste fotball etter at Grundetjern ble solgt. Om opprykket glipper på målstreken, vil nok uansett salget bli sett på som avgjørende. For Start hadde åpenbart vært bedre rustet med Grundetjern i stallen denne høsten. Så skal det sies at Grundetjern har vært mye skadet for Vålerenga etter overgangen.

Soomets kan muligens være en annen forklaring. Med ham på laget var Start på sitt aller beste etter sommeren. Soomets har imidlertid dabbet i kvalitet utover høsten. Han har nok ikke det samme treningsgrunnlaget som resten av troppen. Det kan kanskje forklare noe. Om det er én brikke i puslespillet som kan forklare hvorfor presspillet har fallert fra strålende til middels, er det nærliggende å peke på Soomets. Men problemene fremstår langt mer gjennomgående enn at de kan være forårsaket av en enkelt spillers negative utvikling.

Jeg var forbløffet over Starts voldsomme intensitet og løpsstyrke denne sommeren. Man forventer jo at det trenes i de andre klubbene også. Men Starts spillere virket å være på et helt annet nivå rent fysisk. Det får meg til å lure på om de kan ha strukket strikken for langt, og om slitasjen har blitt for stor. Det er i det minste en teori som kan forklare denne kollektive fatiguen som virker å ha rammet laget.

Det store spørsmålet nå er jo hvor gode Start egentlig er. Det fremstår åpenbart at laget er helt avhengige av å jobbe hardere og løpe mer enn motstanderne. Med ballen i laget er de knapt bedre enn noen på øvre halvdel. Når midtbaneleddet ikke lenger evner å destruere motstanderne allerede ved frispillingen, får man ikke lenger alle de gunstige bruddene som gjorde at angrepsspillerne så gode ut. Og stopperne, som naturlig nok så utilnærmelige ut da de knapt ble satt på prøve, tåler eksponeringen de får i jevne kamper ganske dårlig. Da lurer man jo på hvordan det skal gå i eliteserien med denne troppen.

1 Like

Soomets kan muligens være en annen forklaring. Med ham på laget var Start på sitt aller beste etter sommeren. Soomets har imidlertid dabbet i kvalitet utover høsten. Han har nok ikke det samme treningsgrunnlaget som resten av troppen. Det kan kanskje forklare noe. Om det er én brikke i puslespillet som kan forklare hvorfor presspillet har fallert fra strålende til middels, er det nærliggende å peke på Soomets. Men problemene fremstår langt mer gjennomgående enn at de kan være forårsaket av en enkelt spillers negative utvikling.

Ja, enig i mye her. Og samtidig også at rollen Mvoué fikk ikke er helt optimal. Jeg liker begge som spiller, men begge er best i samme rolle. Hadde budet på Mvoué kommet litt tidligere, hadde kanskje det beste vært å selge ham og så finne en erstatter som var litt mer offensivt anlagt?

Men Starts spillere virket å være på et helt annet nivå rent fysisk. Det får meg til å lure på om de kan ha strukket strikken for langt, og om slitasjen har blitt for stor. Det er i det minste en teori som kan forklare denne kollektive fatiguen som virker å ha rammet laget.

Ja, enig i dette også! Jeg tror absolutt Start har et veldig godt fysisk grunnlag — men har blitt himla mye fotball på en liten andel spillere. Slitne kropper og slitne hoder…

Da lurer man jo på hvordan det skal gå i eliteserien med denne troppen.

Jeg tenker ikke at troppen er særlig nærme å takle eliteserien. Hadde det blitt opprykk, hadde jeg ønsket mer følgende approach:

• Fokuser på å være et stabilt eliteserielag om 3 år (etter to sesonger til).
  • Ta inntektene et evt. opprykk i år gir som en bonus, og fortsett å bygge stein på stein.
  • Ikke få panikk om det skulle gå mot nedrykk neste år, og ta likevel å satse ungt, lokalt, osv., i stedet for å svi av penger på spillere uten potensiale og videresalgsverdi.

Jeg synes det er fint at mye soliditet ligger allerede. Dette er vel uansett veien å gå for nyopprykka lag. Men at det trengs både bredde og flair.

Karadas endrer ikke mye på laget fra kamp til kamp med mindre han blir tvunget til det. Men slik er det vel for de fleste lagene. Og Start har etter mitt skjønn i utgangspunktet ganske god bredde i troppen sammenlignet med de aller fleste selv om skadesituasjonen har skapt litt utfordringer den siste tiden. Problemet er nok kanskje heller at den intensive spillestilen gjør Start mer utsatt for slitasje enn andre klubber.

Så kan det jo også være et element av at motstanderne i større grad tar grep og er bedre forberedt nå enn tidligere. Men det virker ikke helt plausibelt at alle skulle knekke koden samtidig tyve kamper inn i sesongen.

Som nevnt ble jeg forbløffet over Starts overlegne intensitet og løpsstyrke i sommerkampene. Jeg lurer litt på om det er realistisk å kunne opprettholde dette over tid. I så fall er jeg trygg på at dette Start-laget ville klare seg bra i eliteserien. Men jeg frykter litt at Start har peaket, og formen er nedadgående, slik vi opplevde under Nordlie.

Det blir spennende i morgen. Jeg føler meg hverken overbevist om at Start slår Moss eller at Lillestrøm tar poeng på Gjemselund. Men vil tro det er slik det ender. Da blir det avgjort i siste runde. Og Start får jo en formidabel gavepakke om Lyn må avslutte på nøytral bane. Samtidig vil Åsane ha sikret plassen før siste runde om Start slår mot Moss. Det er ikke gitt at den gjengen har et sterkt ønske om å avslutte sesongen med stil. Men presset på Kongsvinger kommer til å bli formidabelt. Der ligger håpet.