Nei, det er absolutt et realistisk scenario. Men det er også en del andre. Det er heller ikke utenkelig at Start kan rykke opp via playoff. Motstanden er ikke avskrekkende, men Starts dårlige form taler imot.
Jeg er overrasket over Starts formsvikt. Riktignok snur det fort i fotball, men i Starts lange, gode periode fremsto de vesentlig bedre trent og fysisk overlegne de aller fleste motstanderne. Det virket som de kunne dytte inn nye spillere uten nevneverdig tap av slagkraft. Duellkraften, løpsstyrken og intensiteten i presspillet førte til klar dominans i nesten alle kampene.
Dette er ikke kvaliteter man tenker skal variere veldig i løpet av en sesong. Jeg trodde det var en permanent kvalitet i dette laget, og et fortrinn som ville redde sesongen.
Når mye av det fysiske fortrinnet er borte, blir de andre lagene konkurransedyktige. Da avgjøres kampene oftere på ferdigheter med ballen laget, og egenskaper foran begge mål. Der er Start ordinære. Og hadde de ikke fremdeles klart å hente ut en del fra de faste situasjonene, ville nok også kvalikplassen vært truet.
Tapet av Grundtjern kan kanskje forklare noe. Men Start spilte sin beste fotball etter at Grundetjern ble solgt. Om opprykket glipper på målstreken, vil nok uansett salget bli sett på som avgjørende. For Start hadde åpenbart vært bedre rustet med Grundetjern i stallen denne høsten. Så skal det sies at Grundetjern har vært mye skadet for Vålerenga etter overgangen.
Soomets kan muligens være en annen forklaring. Med ham på laget var Start på sitt aller beste etter sommeren. Soomets har imidlertid dabbet i kvalitet utover høsten. Han har nok ikke det samme treningsgrunnlaget som resten av troppen. Det kan kanskje forklare noe. Om det er én brikke i puslespillet som kan forklare hvorfor presspillet har fallert fra strålende til middels, er det nærliggende å peke på Soomets. Men problemene fremstår langt mer gjennomgående enn at de kan være forårsaket av en enkelt spillers negative utvikling.
Jeg var forbløffet over Starts voldsomme intensitet og løpsstyrke denne sommeren. Man forventer jo at det trenes i de andre klubbene også. Men Starts spillere virket å være på et helt annet nivå rent fysisk. Det får meg til å lure på om de kan ha strukket strikken for langt, og om slitasjen har blitt for stor. Det er i det minste en teori som kan forklare denne kollektive fatiguen som virker å ha rammet laget.
Det store spørsmålet nå er jo hvor gode Start egentlig er. Det fremstår åpenbart at laget er helt avhengige av å jobbe hardere og løpe mer enn motstanderne. Med ballen i laget er de knapt bedre enn noen på øvre halvdel. Når midtbaneleddet ikke lenger evner å destruere motstanderne allerede ved frispillingen, får man ikke lenger alle de gunstige bruddene som gjorde at angrepsspillerne så gode ut. Og stopperne, som naturlig nok så utilnærmelige ut da de knapt ble satt på prøve, tåler eksponeringen de får i jevne kamper ganske dårlig. Da lurer man jo på hvordan det skal gå i eliteserien med denne troppen.