Sunday, August 11, 2024 2:00 PM
B&G-banen
Start-oppstilling:
Torkildsen
Dashaev
Jenssen
Hansen
Pålerud
Schulze
Makosso
Strannegård
Nkubiri
Lorentzen
Isah
Benk:
Viken
Sjøkvist
Wallius
Grønli
Vorsager
Hoven
Nordal
La dette bli et trivelig sted for samtaler før, under og etter kampen!
For det skal være lett å vite når du skreiv kommentaren din, gjerne kopier inn én av disse linjene i toppen av svaret ditt. (Jeg prøver å fikse så det skjer mer automatisk, men har ikke fått det til enda. Men har mekka det så du kan trykke på en “kopier” knapp oppe til høyre i ramma.)
⏳ *Før kampen:*
⏱️ ***4.** min:*
⌛ *Etter kampen:*
Heia Start!
Etter kampen:
Surere blir det ikke. Start virket å ha god kontroll på det ene poenget før to håpløse klareringer ødela i siste sekund. Egersund var riktignok i sum det klart beste laget, men jeg følte Start hadde grepet på dette utover andre omgang. Men de ble kanskje litt for defensive de siste minuttene.
Tabellsituasjonen ser kritisk ut, men Ulf og Mjøndalen kommer neppe til å plukke særlig med poeng fremover, så kontrakten virker fremdeles godt innenfor rekkevidde. Spørsmålet er hvor lenge Karadas får beholde jobben uten bedre resultater. Det er ikke gitt at et trenerskifte vil ha positiv effekt på dette laget, men all den tid Karadas er på utgående, ligger det vel antakeligvis i kortene.
Ellers synes jeg Makosso var Starts klart beste spiller i går. Resten leverte vel på det jevne, Også moro å følge Jack Lahne. Han har et fint steg og fremsto som en stor trussel så lenge han orket, men sluttproduktet er foreløpig omtrent på samme nivå som kompisene i Start. Han er nok ikke lenge i Egersund om han holder seg skadefri.
Ja, enig i analysen. Jeg var veldig klar for at Start skulle få grei uttelling, med ett poeng, etter en god periode og en ålreit kamp hvor de likevel ikke var best. Men nei…
Enig! Jeg synes ny kontrakt til ham er høyt på prioriteringslista. Jeg tror han både kan fungere som eneste anker, og som én av to på midten - så ikke enig i at han ikke vil fungere i de fleste formasjoner.
Ja - jeg hadde egentlig håpet at Start skulle tilby ham kontrakt og at det skulle bli en lykkelig historie til slutt der… Vet du noe hva som skjedde der? Kanskje de ikke turte? Tviler vel på han var fryktelig dyr, siden han havna i Egersund.
Det forrige regime virket utvilsomt å ha slike planer da de opprettholdt lånet til tross for langtidsskaden. Men båndene ble vel kuttet da Start skiftet ut hele støtteapparatet i vinter.
Det faktum at Lahne ble solgt for 20 millioner til Amiens som 17-åring vitner om et talent utenom det vanlige. Så har vel karrieren deretter fislet bort i en endeløs rekke mislykkede lån. Uklart for meg om dette skyldes skader, eller om han bare ikke har taklet overgangen til voksenfotball. Jeg lurer på hva Edu hadde sagt om dette caset.
Makosso er en bra spiller som sikkert kan fungere i mange formasjoner. Han har tidvis demonstrert kvaliteter både som ballfører og pasningslegger, men fremstår i mine øyne primært som ballvinner og defensivt rivjern.
Jeg savner en fotballklok ballfordeler sentralt. Det er en nøkkelrolle i klassisk 4-3-3, og jeg føler ikke Makosso har løst den tilfredsstillende foreløpig. Dersom Start bytter tilbake til tre stoppere, er jeg også usikker på om Makossos egenskaper kommer helt til sin rett.
Kontraktforlengelse er uansett en nyttekostnadsvurdering. Makosso og Pignatel kom begge til Start på flukt fra tidligere klubber. De signerte korte avtaler like før vinduet stengte. Lønn var neppe utslagsgivende.
Å inngå langtidskontrakt slik situasjonen er nå, fortoner seg langt på vei som karrieremessig selvskading. Og krever nok vesentlig mer fra klubbens side skulle man tro. Spørsmålet er om det er verdt det.