Steinar Pedersen var ganske riktig i ferd med å styre Start til opprykk i 2017. Men han styrte også Start til nedrykk i 2016.
Nå var det nok kanskje ikke annet å forvente gitt rammebetingelsene. Men at han trengte 25 eliteserierunder på å notere første seier, var vel langt i underkant.
Pedersen var hjelpetrener for Vålerengas kvinnelag frem til 2023-sesongen. Fruktene fra hans arbeid som sportsdirektør trenger man nok mer tid på å bevitne.
Jeg har lite tro på at han har det som trengs for denne posisjonen i Start. Tiden hans som hovedtrener i Start var i mine øyne preget av fryktelig spillerlogistikk.
Start har ikke stolte tradisjoner på området. Men spillerkjøp som Dulee Johnsen, Dennis Antwi, Jens Kristian Skogmo, Nigel Reo-Coker og Abubakar Ibrahim er drøyt selv etter denne klubbens standarder, og får vel til og med Fannbergs siste overgangsvinduer til å blekne.
Pedersen er sikkert stødig, men har ikke bevist at han ville løftet Start. Mest av alt er jeg redd de “trygge” gamle traverne som har vært i rollen før ville drept siste rest av engasjement for de som sitter litt på gjerdet nå. Den harde kjerne har vært gode den siste perioden, men engasjementet forøvrig har det vært labert med. Skal folk trekkes tilbake til stadion trenger vi nå noen som skaper engasjement og spiller en fotball det er attraktivt å komme og se på.
Det er vel få som mener at S_Skeie, J_Hardarson eller S_Pedersen er fantastiske alternativer som vil bringe Idrettsklubben til nye høyder.
Så det er viktig at dette diskuteres innafor forventningene til hvilken list vi kan legge oss på nå, heh. Er vel en høyere oppside i A_Karadas!
Enig i at det var laber spillerlogistikk under Pedersen - selv om økonomien jo var fryktelig trang da. Og apropos:
Jeg er dypt uenig i at Fannbergs overgangsvinduer var svake. Alt traff absolutt ikke! Men han hadde vel ca. minus 7 millioner i overgangsbudsjett (og voldsomt lavt lønnsbudsjett) - og da må man ta noen sjanser i blant.
Noen eksempler, er Wallius og Sadiku: Førstnevnte vet vi ikke hvor mye det bor i, men er eksempel på at man ikke akkurat får umiddelbart fyrverkeri når man må handle ungt og gratis. Og sistnevnte var en spiller som jo var enormt ettertrakta tidligere, og man hadde et håp om at kunne våkne litt (men gjorde jo absolutt ikke dét!). Lyktes bedre da vi lånte Brunes, Skogvold og Holtan, for å si det sånn…
Som fans så vil vi jo helst bare ha overganger som går rett inn og er fantastiske forsterkninger - og det har vi jo ikke fått. Men vi må klare å vurdere ut fra om en annen sportsjef hadde gjort det vesentlig bedre med like dårlige forutsetninger. Noen lettbeinte vurderinger fra de siste vinduene:
- Sakor: Bauta på midten etter skaden, og kunne vært en av våre viktigste spillere i år om IK Start ikke var vanstyrt.
- Lahne: Fryktelig trist saga, synes jeg… Så jo ut som Robinho i starten der (og Fannberg hadde ikke noen skyld i skaden), og kunne vært et kupp på linje med:
- Sawo: Helt vilt å hente den spillere fra nivå åtti i Sverige.
- Osestad: Ung, teknisk spiller som var ålreit i flere posisjoner.
- Nkubiri: Underholdene og med potensiale til å bli en ordentlig publikumsfavoritt - noe jeg tror han blir i år, med overgang til 4-3-3!
- Strannegård: Alle ville jo han skulle være like god som Fallenius… Det har han ikke vært, men jeg tror virkelig det er mer der! Tror han blir viktig for Start i år.
- Ness: Skuffende at han sleit så mye selvtilliten i fjor - men han er fortsatt ung, og jeg tror han vil tries som én av fire bak.
Og ikke minst fikk han forlenga kontrakten til viktige salgsobjekter, som Emir, Mares, Jasper og Sjøkvist - i tillegg til Schultze (omsider).
Nei, jeg kan absolutt gå med på at han sikkert var vanskelig å samarbeide med, og jeg kan også gå med på at de siste vinduene ikke var spesielt gode hvis man kun tenker i absolutte verdier uten å justere for forutsetningene. Men går ikke med på at spillerlogistikken (som jo inkluderer kontrakter) var dårlig.
Tror du Karadas kan gi dette, @sindre? Og slags fotball synes du/tror du folk synes det er attraktivt å komme og se på?
Spillerlogistikken under Fannberg var ikke entydig mislykket.
Men han hentet Sadiku og Wallius i fjorårets sommervindu og Ness, Lahne, Vikstøl og Osestad i vintervinduet. Man kan si mye pent om disse spillerne, men vanskelig komme bort fra det faktum at ingen av dem bidro nevneverdig til å gjøre Start til et bedre lag i 2023.
For en klubb som valgte å brenne siste rest av egenkapital i et desperat forsøk på å lykkes i et tight kappløp om opprykk til eliteserien, var det naturligvis fatalt å bomme så fullstendig i to avgjørende overgangsvinduer på rad.