IK Start mot Aalesunds FK

Saturday, April 6, 2024 2:00 PM

:stadium: Sparebanken Sør Arena

:link: Lenker:

  • Live-dekning (Fevennen)
  • Post-match-dekning (Fevennen)
  • Post-match-dekning (IKStart.no)

:two_men_holding_hands:t2: Start-oppstilling:

:couch_and_lamp: Benk:


La dette bli et trivelig sted for samtaler før, under og etter kampen!

For det skal være lett å vite når du skreiv kommentaren din, gjerne kopier inn én av disse linjene i toppen av svaret ditt. :point_down:t2: (Jeg prøver å fikse så det skjer mer automatisk, men har ikke fått det til enda. Men har mekka det så du kan trykke på en “kopier” knapp oppe til høyre i ramma.)

⏳ *Før kampen:*

⏱️ ***4.** min:*


⌛ *Etter kampen:*

Heia Start!
IK Start-logo-kvadrat

:hourglass: Etter kampen:

Da var hjemmepremiæren unnagjort, og nok et tap notert.

Det var ingen stor bombe at Start kunne få det tøft mot Ålesund, men skuffende å se at det var såpass stor forskjell på lagene. Man forventer at Start skal respondere på baklengsmål på hjemmebane i Obos, men her virket Start rådville og flate, og lot Ålesund styre kampen tross underlege.

Det var vel først etter 70 minutter Start klarte å etablere et trykk mot Ålesund. Da var kampen avgjort og Ålesund slitne.

Det eneste positive man kan si om lørdagens kamp var vel at Starts bytter bidro til å løfte prestasjonen. Jeg vil tro Cosic og Nkubiris dager som førstevalg går mot slutten nå som Hoven og Grundetjern er spilleklare. Jeg vil tippe Start går over til en smalere og mer fysisk og direkte variant mot Mjøndalen. Dashaev burde vel også snart få sjansen på bekostning av Næss, og jeg er ikke overbevidt om at Pignatel Jenssen er et steg opp fra Gregersen. Det blir spennende å se hvordan Karadas setter sammen laget fremover.

Ellers hadde vel Thorkildsen nok en tung dag på jobben. Ikke at han kan lastes for noen av målene, men han har så høyt toppnivå at man nesten forventer at han skal gjøre det bedre på alle tre.

Nå venter Mjøndalen og Ulf i de to neste. Det er antakeligvis blant de mer sympatiske motstanderne i årets liga. Her må det nesten bli poeng for at ikke sesongen skal spoleres før den har kommet ordentlig igang.

Så skal man absolutt ikke miste hodet etter fire serierunder uansett utfall, men det er klart at tilskueretallet mot Ålesund er dramatisk lavt, og ganske nøyaktig halvparten av tilskuertallet på fjorårets sesongpremiære. Kristiansandere er et kravstort publikum, og kombinasjonen av lave forventninger og svake resultater er drepende for oppslutningen. Sportslig motgang kan snus på et øyeblikk, men det tar måneder å gjenreise tilliten hos publikum. Start trenger nok gode resultater raskt om publikumsbudsjettet skal berges.

1 Like

Enig i mye av analysen her!

Jeg ville ikke lupet Cosic og Nkubiri sammen, og heller ikke Hoven og Grundetjern. Cosic synes jeg har vært helt OK - men ikke mer. Og han har også få veldig spennende kvaliteter, synes jeg. Nkubiri synes jeg ikka var særlig god mot Aalesund - enig. Men jeg syntes han var Starts beste mot Bryne, og har vært veldig god i oppladinga. Så jeg hadde beholdt ham litt til. Sånne spillere vokser på tillit.

Grundetjern må jo selvsagt inn på høyrekanten asap zulu. Men hva mener du med Hoven? At han går inn på topp, og Alagie ut på venstre på bekostning av Nkubiri? Ingen dum tanke - men tror også venstrebein venstreving er fint med kraftspisser som Hoven. Så da hadde jeg kanskje heller tenkte 4231, med Alagie bak Hoven. (Men da passer ikke Schutze like godt inn. :thinking:)

Start er såpass dårlige at vi hadde trengt litt flaks nå i starten! Jeg synes ikke vi har fått mindre enn vi har fortjent - vi hadde bare trengt å få fått litt mer enn vi hadde fortjent! :sweat_smile:

(Takk for fine kommentarer, forresten! Er sånn i det små vi må starte med på denne sida. :+1:t2: Så skal jeg være flinkere på å legge ut tråder, også til saker.)

Det er selvfølgelig jeg som skal takke deg for muligheten!

Jeg så ikke Starts treningskamper. Nkubiri har spennende ferdigheter, men jeg er dessverre usikker på om det blir noe av dem.

Personlig ville jeg helt klart brukt Grundetjern på venstrekanten. Jeg synes hans egenskaper kommer best til sin rett fra venstresiden, og synes også det virker som han liker seg best der.

Jeg synes Hoven var god i spann med Buduson i Skeid høsten 2022, men er usikker på hvor god han egentlig er, og ikke minst form og forfatning. Han imponerte vel ingen igår.

Er også usikker på Karadas tilnærming til spillet. Er han en primitiv gymlærer i Mjelde-tradisjonen, eller har han også intellektuelle evner og preferanser? Jeg synes inntrykket etter tre tellende kamper er veldig sprikende, og frykter vel litt at Start med å erstatte Tjelmeland med Karadas har gått fra den ene grøftekanten til den andre.

4-2-3-1 kunne sikkert passet Hoven og Sanyang. Schulze kan i mine øyne spille overalt på midten så lenge han fritas for overdreven ballkontakt og kan ta seg inn i boksen. Det er vel primært Strannegård som lider om trioen på midten blir en duo. Og det er vel kanskje han man aller helst vil dyrke frem på dette laget.

Samtidig er det ingen symmetrikrav i en fotballformasjon. Strannegård burde kunne finne rollen sin uansett om det kalles indreløper eller kant. Det er vel spillføreregenskapene til Strannegård og gjennombruddskraften til Grundtjern man ønsker å utnytte. Det burde være fullt mulig om man setter dem på hver sin kant. Men det vil jo innebære at de har helt forskjellige roller i laget selv om posisjonen er den samme.

Ellers er kanskje Seim en mulig kandidat til høyrekanten på sikt. Synes han virket spennende mot MK.

Rappoertene er vel at han alltid har fått vist dem på trening, men ikke fått det helt ut i kamp. I treningskampene synes jeg både selvtillitten og suksessraten var høy - og han passer bedre som kant enn vingback. Derfor hadde(/har) jeg troa på at kombinasjonen formasjonsendring og spilletid vil være bra for ham. For sånne spillere tror jeg det er gunstig om de er trygge på at alle vet at det de prøver på har høy vanskelighetsgrad (men stor gevinst) - så det blir ikke umiddelbar benking om ikke alt lykkes. Vi må ikke glemme at han ikke en gang er 20 år! Og legg til at han flytta til et nytt land i ung alder osv., så tror jeg vi må passe oss for å tenke at “nei, nå har han fått sjansen til å vise seg fram og det gikk ikke”. Da tror jeg vi går glipp av en skikkelig publikumsfavoritt og framtidig salgsobjekt.


Har ikke Grundetjern spilt mye mer på høyre? Dét, pluss at jeg vil beholde Nkubiri på venstre, var i alle fall tanken bak at jeg tenkte høyre på ham. Jeg har også sett på ham mer som spiss/panserving enn sånn typisk innover-ving. Det tror jeg for eks. Strannegård (på papiret) hadde passa bedre til. Men når dét er sagt, så tror jeg absolutt Grundetjern hadde gjort en god jobb på venstre (også)!


Angående 4-2-3-1:
Ja, hvis Sanyang dropper dypt, har vi mer “råd til” at Schultze ikke trenger så mye spillfører-ansvar, og kan ta de seine løpa inn i boks. Men med mye luftskyts, så liker jeg tanken på venstrebeint venstrekant og høyrebeint høyrekant. Eller, fordi Sjøkvist er så god på innlegg, så hadde jeg tenkt at om jeg skulle hatt innoverkant på én av sidene, skulle det vært høyre. (Overtalte jeg meg selv akkurat om at Nkubiri egentlig burde spille på høyre? Vår egen Bukayo Saka, liksom? Og Mathias Martinelli på venstre??)

Grundetjern kan vel bekle alle de fire rollene på topp i en slik formasjon - mens Strannegård [1] kunne tatt venstre, bak spissen og indreløper.


Ja, godt spørsmål angående Karadas… Er vel alt for tidlig å si uansett - men jeg håper han er nærmere Tjelmeland enn Mjelde, tross alt.


  1. Som jeg også virkelig håper tar noen skritt snart…! ↩︎

Det virker opplest og vedtatt at Grundtjern er best som høyrekant. Men jeg tenker på Grundetjern som en Cristiano Ronaldo. Et fysisk monster med ekstrem gjennombruddskraft, gode avslutninger og god en mot en når den ene er siste hinder før keeper. Jeg føler veien til mål er kortere fra venstrekanten, og at han i hovedsak søker seg til rommet mellom høyreback og høyrestopper når han får friheten. Jeg synes også majoriten av hans gode involveringer kommer fra den siden, men der er det magefølelsen og ikke nødvendigvis empirien som taler.

Start må nesten spille med innoverkant på høyresiden om Sjøkvist skal få prikke leggene sine. Å være høyrebent innnoverkant på høyresiden kan være krevende når leggene primært kommer fra høyrebacken.

Spørsmålet er om ikke de like gjerne også kunne spilt med innoverkant på venstresiden. For jeg ser altså ingen gode, brede alternativer. Men jeg er selvsagt villig til å gi Nkubiri flere sjanser.

At Fabian Næss drar seg innover i banen er nok heller ingen heldig konsekvens av å spille med Nkubiri på venstre.

Ja - og når Næss har et snev av selvtillitt, synes jeg egentlig har en ganske god til å gå på utsida.

Kanskje vi rett og slett skal sende en mail til Karadas, og si at han bør starte med Grundetjern på venstre og Nkubiri på høyre mot Mjøndalen? :wink:

1 Like