Saturday, August 3, 2024 2:00 PM
Sparebanken Sør Arena
Start-oppstilling:
Benk:
La dette bli et trivelig sted for samtaler før, under og etter kampen!
For det skal være lett å vite når du skreiv kommentaren din, gjerne kopier inn én av disse linjene i toppen av svaret ditt. (Jeg prøver å fikse så det skjer mer automatisk, men har ikke fått det til enda. Men har mekka det så du kan trykke på en “kopier” knapp oppe til høyre i ramma.)
⏳ *Før kampen:*
⏱️ ***4.** min:*
⌛ *Etter kampen:*
Heia Start!
Etter kampen:
Kampen var vel ikke mer enn OK - men fytti, så deilig (og viktig) med tre poeng. Jeg har jo vært uttalt kritisk mot Schulze (spesifikt rollen i laget, altså. Virker som en super fyr!) - men her leverte han akkurat det man kan håpe fra ham. Jeg liker også potensialet i venstreside med Deni+Salim og høyreside med Sjøkvist+Isah!
Ref kommentaren til @Aladdin om kontrakter i en annen tråd, så er jeg enig i at det er rart å prioritere ny kontrakt til Schulze. Min andre klubb, Arsenal, har blitt drevet rimelig bra de siste åra, og jeg ble påminnet denne videoen fra sportsdirektør Edu:
https://x.com/meninblazers/status/1819105530440233318
Det er jo ikke rakettforskning, men jeg liker hvor tydelig han snakker om tre faktorer når man skal signere en spiller (ny kontrakt eller nysignering):
- Alder
- Lønnsnivå
- Prestasjoner
Dersom en spiller er 27 eller eldre, må lønnsnivå og prestasjoner være veldig gunstig for at han skal vurdere det.
Dette er definitivt ikke rakettforskning.
Schulze nærmer han seg 32 år, og var skadet hele fjoråret. Prestasjonene hans har heller ikke vært mye å skryte av selv om det naturligvis er litt underordnet så lenge han fortsetter å stå frem i avgjørende øyeblikk.
Start hadde ingen incentiver for å gi ham langtidskontrakt. Når de likevel endte opp med å gi ham tre nye år, er det nesten så man må klype seg i armen. Det vitner om mangel på helt grunnleggende forståelse for sunn klubbdrift, og da er det vanskelig å tro på lysere tider.
Kampen mot Mjøndalen var svak og imponerende på samme tid. Når man ser på mangel av kvalitet og kontinuitet i troppen, er det vanskelig å se at det er mulig å prestere stort bedre enn laget gjorde mot Mjøndalen. At Start klarte å bikke denne kampen i sin favør vitner om mental styrke.
Mangelen på samhandling offensivt var påfallende, men den nye mannen Isah viste prov på individuelle ferdigheter laget savner.
Jeg har ellers vært positiv til bruken av Dashaev hele sesongen. Det har kanskje gitt inntrykk av at jeg har hatt sansen for ham. Men det har vært mer av prinsipiell art. Jeg synes det er topp at Karadas har valgt Dashaev fremfor en proven underachiever som Fabian Ness.
De siste kampene synes jeg dette virkelig har vist seg å være et smart trekk. Scoringen mot Vålerenga var strålende. Fraværet mot Sogndal drepende, samtidig som han etter innhoppet sitt mot Sogndal hadde en helt vidunderlig klarering med mann i rygg på målstreken. Og noen av raidene og innleggende mot Mjøndalen var også av ypperste klasse - selv om innleggsfoten også sviktet stygt ved enkelte anledninger.
I mine øyne fremstår Deni Dashaev som lagets mest spennende spiller. Han er ung, lokal og har stor fart og fine offensive ferdigheter. Han burde kunne spille både vingback og venstre stopper i en treer bak. Altså være duganes uavhengig av fotballfilosofi og formasjon fremover. I tillegg tenker jeg kontraktsforlengelse burde være innenfor klubbens rammer, men der er det mulig jeg tar feil, og det varer nok i så fall neppe lenge.
Under temaet kontraktsforlengelse er nok Dashaev den eneste på utgående jeg utvilsomt ville hatt med videre jmf Edus tommelfingerregler.
1 Like
Likevel rart at så mange ikke klarer å drive etter de prinsippa!
Treårs-kontrakt er uansett fryktelig rart (er det forresten offentliggjort?) - men eneste formildende jeg kan tenke meg, er at de har fått en god deal på lønna, og at de tenker at han er en kontinuitetsbærer som bidrar positivt til kulturen. Men at planen er at han ikke skal bygges rundt, akkurat. (Ikke at jeg tror det scenarioet er realistisk - men er eneste jeg kan komme på som rettferdiggjør det.) Er kanskje mulig å snakke ned lønna hans mtp. han vel ikke har så mange andre beilere.
Makosso og Pignatel er vel andre på utgående som burde få tilbud? Hvem andre er det som er på utgående? (Jeg har ikke helt oversikten.)
Det står på ikstart.no at kontrakten går over tre år:
Eirik Schulze forlenger med Start / Start (ikstart.no)
Det ble en del misnøye fra supporterne da Start nektet å etterkomme Schulzes ønsker om lengre kontrakt høsten 2022. Så det er mulig dette er et forsøk på publikumsfrieri. Shala-overgangen smaker jo også litt av det samme. For ikke å snakke om den nye posterboyen fra Admira Vakker.
Jeg tror Sira Hansen, Thorkildsen, Nkubiri og Strannegård har kontrakt ut 2026, mens Sjøkvist og Lorentzen har kontrakt ut 2025. Resten er vel fort på utgående.
Makosso har vært god. Jeg føler imidlertid han er en spillertype som legger litt føringer på formasjon og spillestil, så det kommer kanskje litt an på hvordan man ønsker å bygge laget fremover.
Pignatel og Grundetjern er også spillere som burde ha potensial til å kunne bli viktige bidragsytere for Start fremover. Men det finnes nok også alternativ anvendelse av disse lønnsmidlene som kan være enda nyttigere for klubben om sportsdirektøren er moden for oppgaven.
1 Like
Jeg tok feil om Dashaev. Han signerte for to år i vinter, og har også kontrakt ut 2025.
1 Like