IK Start mot Sandnes Ulf

Saturday, April 20, 2024 2:00 PM

:stadium: Sparebanken Sør Arena

:link: Lenker:

:two_men_holding_hands:t2: Start-oppstilling:

#26 Mats Viken

#21 Sander Sjøkvist
#4 Sivert Sira Hansen
#5 Nicolas Pignatel Jenssen
#30 Fabian Ness

#25 Jesper Gregersen
#6 Kaya Makosso
#11 Eirik Schulze

#16 Tom Strannegård
#8 Mathias Grundetjern
#44 Salim Nkubiri

:couch_and_lamp: Benk:

#12 Herman Johnsen
#2 Fredrik Pålerud
#7 Marijan Cosic
#9 Kristoffer Hoven
#14 Kalle Wallius
#17 Sander Richardsen
#19 Deni Dashaev
#28 David Lunde
#31 Christian Wahlstrøm


La dette bli et trivelig sted for samtaler før, under og etter kampen!

For det skal være lett å vite når du skreiv kommentaren din, gjerne kopier inn én av disse linjene i toppen av svaret ditt. :point_down:t2: (Jeg prøver å fikse så det skjer mer automatisk, men har ikke fått det til enda. Men har mekka det så du kan trykke på en “kopier” knapp oppe til høyre i ramma.)

⏳ *Før kampen:*

⏱️ ***4.** min:*


⌛ *Etter kampen:*

Heia Start!
IK Start-logo-kvadrat

:hourglass_flowing_sand: Før kampen:

Som tidligere nevnt, tror jeg egentlig det hadde vært gunstig for Start å bytte plass på vingene - og i dag er det mer sant enn noen gang: Strannegård tror jeg ville gjort seg vesentlig bedre som en innover-ving enn en klassisk en.

Interessant at Vajebah Sakor endte i Ulf! Lurer på hvor dyr han var, for det er egentlig en spiller jeg hadde håpa Start hadde prioritert å beholde…

:stopwatch: Pause:

Jeg hadde glemt at Strannegård er venstrebeint - så han er jo innoverkant så klart! Men, som Aase retta opp i i chatten, så er jo Nkubiri høyrebeint! Så han har jo vært innoverkant hele tida. :man_shrugging:t2:


Dette, og varianter av det, er et lag jeg har veldig troa på!

Stopperparet liker jeg veldig godt (poensialet til): Hansen er jo panser i dueller, og bedre med ball enn jeg frykta, og Piggy synes jeg har virka komplementerende og også lovende.

Kanter som kan gå innover, med sidebacker som er gode til å gå på utsida (særlig Sjøkvist - men Ness tror jeg egentlig har mange av de samme ferdighetene, minus selvtillit).

Sentrale midtbanespillere som er vonde å møte, og fint kan dekka romma offensive backer etterlater seg.

Med spisser som liker å møte (særlig Sanyang), er det fint med seine løp inn i boks fra Schulze.

:hourglass: Etter kampen:

Ja, da var nok et poeng trygt plassert på konto, og kun 28 gjenstår før kontrakten er sikret :face_with_raised_eyebrow: Det går vel ikke sånn superbra med Karadas sitt Start.

Nå tar det gjerne fem kamper før sesongen setter seg, så det er for tidlig for de store analysene. Men to poeng og cup-exit er jo uansett litt krise. April handler om å krige seg til poeng. Rent intuitivt tenker man at dette burde være Karadas sin force. Når motstanderne begynner å få fart på ball og bein utover i mai, kan det fort bli enda tøffere å være Start-supporter.

Det er mulig jeg har i overkant høye forventninger, men jeg mener jo at Start i hvert fall tidvis bør dominere hjemme mot Ulf. I stedet opplever jeg at dette er en kamp mellom to jevnbyrdige lag der Start sliter med å skape sjanser i åpent spill, og Ulf ikke engang ser ut til å ha mål i seg overhodet.

Så da kunne jo fort dødballscoringen til Schultze sikret tre poeng. Om ikke et øyeblikks magi av superduoen Brkic/Høiland, assistert av en stygg markeringssvikt av nyervervelsen Pålerud, hadde senket Start på overtid, og gitt Ulf en fortjent utligning,

Starts midtbanetrio er vond å møte. Men ikke like flinke til å serve angrepet. Når angrepstrioen finner formen, og begynner å skape mer på egenhånd, kan det sikkert være en god strategi å satse på duellkraft på midten. Særlig fordi stopperne neppe tåler åpen eksponering. Men legger man opp til tette og jevne kamper, må man luke bort matchtaperne i bakre rekker. Jeg tror de fleste lagene i Obos vil straffe Start langt hardere enn Ulf og Mjøndal har kapasitet til. Da kan man ikke leve med at Fabian Ness gjør to dårlige valg for hvert gode.

Hva tenker du om Sakor i etterpåklokskapens lys, Erlend? Han tapte vel så godt som alt av nærkamper mot Nkubiri. Som til dato knapt hadde vunnet noen. Jeg for min del tenker det var fint å se Sakor i lyseblått og ikke gult på lørdag.

Tilskuertallet på drøye 2100 er nok en spiker i Start-kista. Start har hentet åtte nye spillere før denne sesongen, og de fleste med CV som skullle tilsi gode Obos-lønninger. Jeg har ingen tro på at årets driftsbudsjett lar seg berge med så ekstravagant pengebruk og så dramatisk publikumssvikt. De amerikanske investorene må nok legge langt mer penger på bordet enn først forespeilet for å holde på lisensen, og det nye styret har nok satt klubben i en situasjon der amerikansk overtakelse er eneste farbare vei for å unngå konkurs. Men det var vel kanskje planen hele veien, og selve motivet for å kaste det forrige.

Jeg har en svakhet ved at jeg er kronisk positiv - så jeg likte at innsatsen generelt var god denne kampen, og at jeg tenker at dét er noe å bygge på. Men Start gjør det mer og mer vrient å være positiv og samtidig bittelitt realitetsorientert. :sweat_smile:

Jeg synes absolutt ikke Sakor var god i den kampen alle fall! Men vil også gi cred til Nkubiri, som jobba bra. Og Sakor var jo veldig viktig i slutten av forrige sesong. Men virker som om Makosso er henta i stedet - og ikke sikkert dét er noe dårligere valg. Ikke minst pga. skadehisotrikken til Sakor.


Angående økonomiene, så må vi huske at alle nye er henta på ettårskontrakter. Og at det vel er mulig å stole på uttalelsene her om at de har gått for de som aksepterer edruelige avtaler og at de holder seg innafor budsjetta. Sånt som Pålerud virker jo som en type deal hvor det også har med hva han gjør som sivil, og som jo kan gjøre det billigere.

Skriver litt mer i kamptråden for dagens kamp nå!