Ik Start mot Sogndal

Tuesday, May 28, 2024 5:00 PM

:stadium: Sparebanken Sør Arena

:two_men_holding_hands:t2: Start-oppstilling:

:couch_and_lamp: Benk:


La dette bli et trivelig sted for samtaler før, under og etter kampen!

For det skal være lett å vite når du skreiv kommentaren din, gjerne kopier inn én av disse linjene i toppen av svaret ditt. :point_down:t2: (Jeg prøver å fikse så det skjer mer automatisk, men har ikke fått det til enda. Men har mekka det så du kan trykke på en “kopier” knapp oppe til høyre i ramma.)

⏳ *Før kampen:*

⏱️ ***4.** min:*


⌛ *Etter kampen:*

Heia Start!
IK Start-logo-kvadrat

Sogndal har ikke vunnet i Kristiansand siden 2002. Det er litt fascinerende med slike statistikker i fotball, og ganske vilt at Start fremdeles har noen positive intakt. Gårsdagens kamp bidro vel til en viss grad til å styrke myten. Nå var det ikke direkte ufortjent at Start vant, men Sogndal må jo ha følt at de kastet bort tre poeng.

Start kommer neppe til å ta mange poeng borte i år, så hjemmeformen blir viktig. Hadde det endt uavgjort i går, hadde det vært vanskelig å se hvor Start skulle hente poengene sine hen. Nå fulgte de opp Egersund-kampen og føles å være i rute til å kunne ta steget bort den verste nedrykkssumpen.

For det er slike kamper Start må vinne. Vilje er en nøkkelfaktor om Start skal hevde seg i Obos denne sesongen. I går så Start ut som et lag. Det er en stund siden sist.

De fire siste kampene har Start virket sterkere enn motstanderne siste kvarter. Noe kan skyldes kamputvikling, og både Moss og Sogndal byttet seg nok også markert ned mot slutten, men like fullt kan det virke som om Start står distansen bedre enn motstanderne. Det er i så fall en solid fjær i hatten for Karadaz, og ekstermt viktig med tanke på sjansene fremover.

For Start skapte vel knapt en kvalifisert målsjanse i første omgang før Sogdalkeeperen klønet det til. Og utover andre omgang var det vel også kun grove forsvarssfeil fra Sogndal som slapp Start nær mål før kampuret bikket 75. Men derfra og ut var det Start som styrte kamper, og ettehvert også skapte noen sjanser. Og jeg håper virkelig spillerne nå erkjenner at det er vilje og arbeidsmoral som må til for å vinne kamper.

For meg var Makosso Starts klart beste spiller. Det er veldig gledelig å se at han kan mer enn å vinne ballen. Han var flink til å sette opp Schulze og Grundetjern i mellomrommet, men de tok dessverre dårlig vare på serveringen.

Ellers liker jeg at Dashaev får spilletid på bekostning av Ness. Det blir spennende å se hva som skjer på den backen når Ujkani er tilbake for fullt.

På den andre backen er det kanskje mer grunn til bekymring. Sjøkvists form er fallende og i går fremsto han tidvis så sløv og udisiplinert at det er grunn til å sette spørsmålstegn ved om han har hodet på rett plass.

Jeg er også litt bekymret for keepersituasjonen i klubben. Jeg følte meg ikke trygg på Viken i Thorkildsens skadefravær, men synes vel heller ikke Thorkildsen innbyr til tillit for tiden.

1 Like