Innser tydeligvis ikke at Start fremdeles er i en elendig forfatning

Jeg leser kommentarene til en del Startsupportere etter at klubben har besluttet at Vålerenga skal få kjøpe fri Grundetjern fra kontrakten i sommer, og jeg blir ikke overrasket over reaksjonene.
Her kan man diskutere saken på følgende lenke: https://www.fvn.no/mening/debattinnlegg/i/5EXz9m/ik-start-hva-er-maalet

Litt skuffende var nå dette.

Jeg trodde interessen rundt Grundetjern i stor grad skyldtes hans kontraktsituasjon, og så for meg et scenario der han var langt mer verdifull for Start enn det Vålerenga var villige til å kompansere.

Start har en gyllen mulighet til å rykke opp i år. Rivalene har stort sett vist seg svake, og nåløyet har sjeldent fremstått bredere. Hadde Start beholdt førsteelleveren og sluppet unna skader på nøkkelspillere tror jeg laget ville rykket rett opp. Salget av Grundetjern er ikke nødvendigvis spikeren i opprykkskista, men det fremstår uforståelig at Start velger å gamble med opprykkssjansene for småpenger.

1 Like

Jeg er også skuffa — men kanskje aller mest over Grundetjern. Tenk å ha så god sjanse til å bli stor i hjembyen, og så gå og bli én i mengden (i et helt anna system) på 12. plass i Eliteserien? Start har gitt ham så mange sjanser og utvikling — og da er det litt bedriten å forlate nå, spør du meg. Han burde ha signert ny kontrakt, men med avtale om salg hvis det ikke blir opprykk.

Angående klubben, så skulle jeg ønske jeg kunne si jeg var enig med deg. Men jeg må innrømme at jeg synes Bjørn har noen gode poenger i saken over… Realiteten er vel at dette ikke er småpenger for Start, i den situasjonen de er i. (Det er dyrt å være fattig, som han sier.) Og særlig for en spiller med et halvt år igjen av kontrakten. Selvsagt, hadde man visst at det ville vært opprykk med Grundetjern og ikke uten, så er det jo mer penger i opprykk. Men Start kan ikke fortsette med slik gambling.

Å ikke selge er bare en annen variant av det å hente inn dyre spillere over evne.

Hva er forresten det siste på summen Start får? På overgangsvarselet i FotMob-appen stod det 3,5 mill — men før har det vel vært snakk om mindre?

Menja, det hadde selvsagt vært best for Start å beholde ham. Men jeg må innrømme at jeg forstår klubben når Grundetjern er såpass kjip.

Synes det er vanskelig å bebreide Grundetjern. Hans tid i Start har vært preget av surr fra ende til annen. At det nå plutselig har løsnet er ingen garanti for fremtiden med tanke på hvor labil denne klubben har vært i moderne tid.

Å bli stor i hjembyen er kanskje ikke det største man kan oppnå i en idrettskarriere. Schulze er vel den store profilen på dette laget sett fra supporternes øyne, men har vel ofret det som kunne vært en ok karriere for å spille for lokalklubben. Grundetjern har aldri vært noen fan-favoritt, og ville kanskje slitt med å få lignende status.

Vålerenga er jo også milevis over Start i status. De betaler sikkert det dobbelte i lønn sammenlignet med hva Start kunne tilby og de spiller i eliteserien. For en spiller på høyden av sin karriere som kanskje ikke har det aller største potensialet, blir dette en mulighet for god til å avslå.

Min skuffelse var mest knyttet til Starts muligheter for opprykk. Men nå ser det vel ut som at dette lokomotivet dundrer videre uavhengig av hvem de dytter inn i de ulike rollene så lenge det er løpskraft og duellstyrke.

Om Start har fått 3.5 millioner for Grundetjern i kompensasjon, er det naturligvis også en sjokkerende god avtale, og burde være mer enn nok til å finne en brukbar erstatter. Jeg antok vel at det dreide seg om maks et par millioner.

Klubbens sportslige ledelse ser ut til å gjøre det meste rett for tiden. Spillerlogistikken er virkelig hevet til et høyere nivå med det nye regimet, og det virker som at det ligger en langsiktig stragisk plan bak de fleste overgangene.

Dermed er det vel også god grunn til å ha forventninger til den nye spissen til tross for Starts elendige erfaringer med tilsvarende overganger.

Soomets ser ut som et kupp som gjør at Start kan selge Mvoue å stå igjen styrket både sportslig og økonomisk. Med Norheim og Dashaev tilbake fra skade, kan sikkert også Sira Hansen selges uten at mulighetene for opprykk forringes dramatisk.

Da har man rigget det bra.

1 Like

Hans tid i Start har vært preget av surr fra ende til annen. At det nå plutselig har løsnet er ingen garanti for fremtiden med tanke på hvor labil denne klubben har vært i moderne tid.

Ja, dette er absolutt formildende — uten at jeg helt ser hvorfor ting plutselig skulle gå til helsikke helt med det første. Det handler vel mer om at jeg bebreider Grundetjern mer enn klubben. Han signerte jo for-kontrakt med Vålerenga, og da synes jeg absolutt de heller burde ta 3,5 mill nå. (Som jo er en god pris, som du er inne på.)

Min skuffelse var mest knyttet til Starts muligheter for opprykk. Men nå ser det vel ut som at dette lokomotivet dundrer videre uavhengig av hvem de dytter inn i de ulike rollene så lenge det er løpskraft og duellstyrke.

Ja, det at ting ser ut til å dundre videre letter jo dilemmaet på en måte. Det samme hvis Start skulle få inn plenty for Mvoué. Poenget mitt (og til Bjørn) er at det er typisk Start de siste 15(!) årene å gå for en økonomisk plan som kun funker om det blir maks klaff på det sportslige. Å ikke sitte igjen med netto-fortjeneste etter dette vinduet (og dermed være avhengige av et opprykk) ville vært å gjøre dette nok en gang.

Men å få 3,5 mill for Grundetjern, og så bruke i underkant av 1 million (som Shayan insinuerte) på erstatteren synes jeg er veldig passe. :+1:t2:

Soomets ser ut som et kupp som gjør at Start kan selge Mvoue å stå igjen styrket både sportslig og økonomisk.

Ja — men det blir litt tynt på indreløper uten Mvoué. (Fordi Schulze også må regnes som et spiss-alternativ.) Forhåpentligvis kommer Eftestad Nilsen i form, og kanskje kan Sjøkvist også gjøre en jobb der. Hvis ikke tenker jeg det kunne vært lurt å bruke bittelitt av Mvoué-pengene på å styrke midtbanen litt. Menja, Soomets virker jo som en kjempe-funn!

Med Norheim og Dashaev tilbake fra skade, kan sikkert også Sira Hansen selges uten at mulighetene for opprykk forringes dramatisk.

For så vidt enig — men jeg tror det er lurere å beholde Sira Hansen nå. Det at han (i motsetning til Grundetjern) har lang kontrakt, og at klubben får inn penger andre steder gjør at jeg klart heller mot å ikke selge. Jeg tror også han er enda viktigere for å øke sannsynligheten for opprykk. (Selv om jeg jo altså ikke synes man skal satse over evne for å gå for opprykk i år.)

Jo, men Start er jo avhengige av opprykk for å ha noe som helst sjanse for å oppnå bærekraftig drift. Om ikke i år så i hvert fall i løpet av en sesong eller to. Salget av Grundetjern endrer ikke på det. Det gjør bare at behovet for innskudd fra investorene blir noe lavere for inneværende år. Samtidig som det potensielt kunne satt Starts opprykk i fare.

Når Start nå har fått denne unike muligheten til å rykke opp, dels i kraft av egne prestasjoner og dels i kraft av en komplett kollaps fra de fleste opprykksfavorittene, så må man gripe den med begge hendene. Det er ikke gitt at muligheten kommer igjen neste år.

Foreløpig har salget av Grundetjern bare gjort Start bedre. Opprykket er så godt som sikret allerede. Jeg har vanskelig for å tro at Start forutså hvor smertefritt fraværet av Grundetjern skulle bli. Men seierherrene skriver historien. Sett i ettertid fremstår salget som genialt.