Tuesday, May 21, 2024 5:00 PM
Melløs Stadion
Lenker:
Start-oppstilling:
Benk:
La dette bli et trivelig sted for samtaler før, under og etter kampen!
For det skal være lett å vite når du skreiv kommentaren din, gjerne kopier inn én av disse linjene i toppen av svaret ditt. (Jeg prøver å fikse så det skjer mer automatisk, men har ikke fått det til enda. Men har mekka det så du kan trykke på en “kopier” knapp oppe til høyre i ramma.)
⏳ *Før kampen:*
⏱️ ***4.** min:*
⌛ *Etter kampen:*
Heia Start!
Etter kampen:
Da var vi tilbake til hverdagen etter oppturen mot Egersund. Det var ingen stor overraskelse. Moss er gode hjemme. Og Start har hverken kollektive eller individuelle offensive kvaliteter til å skape stort med mindre motstanderne kaster alle mann i angrep slik Egersund gjorde i forrige runde.
Man må la seg imponere over Moss. I koronaåret 2020 havnet laget på nedrykksplass i Postnord, men ingen lag rykket ned det året. I 2021 ble det tidendeplass. Da var Thomas Myhre nyansatt sportssjef som sparket treneren på høsten, og tok over treneransvaret selv. I 2022 sjokkåpnet Moss med åtte strake seire, og berget direkte opprykk på målforskjell mot Arendal tross to tap innbyrdes i det som fortonet seg som en makssesong. Forventningene var ikke allverden foran fjoråret, og kanskje enda lavere i år etter tap av flere sentrale spillere. Men gud bedre som de filleristet Start i går.
Thomas Myhre er vel kanskje den siste jeg hadde satset pengene mine på skulle lykkes som trener, men har åpenbart gjort det meste riktig i Moss. Karadas har ikke vært like heldig, og det er vel med en stadig stigende bekymring man hører (mangelen på) analysene etter kamp. Det vel ingen som er uenig i sympotmene her. At Start må tørre mer, skape flere og større sjanser etc. Spørsmålet er hvilke grep som kan tas for å komme dit. Det hører vi lite om fra Karadas, og da får man jo en gnagende mistanke om at han kanskje rett og slett mangler litt av fagkunnskapen som kreves.
Skal man trekke frem lyspunkter fra gårsdagen, må det være at Dashaev fikk en kamp fra start, og at Thorkildsen sto som en levende vegg etter en svak sesonginnledning. På den negative siden viste Nkubiri og Grundetjern at formen fremdeles er et stykke unna etter gode prestasjoner mot kamikaze-forsvaret til Egersund. Strannegård var også uvanlig svak. Dette er tre spillere som bør ha potensial til å bli gode Obos-spillere, men som i skrivende stund hverken innehar stabiliteten eller toppnivået til å fortjene hypen.
Enig! Vanskelig å vite hvor mye Start var dårlige og de var gode, men synes det spilte seg fram til mange fine sjanser, med god flyt.
Jeg vet for lite om ham til at jeg kan kommentere mye. Og skal ikke se for mye bakover - men det er litt vilt å tenke på at Start har brukt mye penger (vi ikke har) på å kvitte seg med ganske mye fagkunnskap i Fannberg og Tjelmeland…
Jeg synes vel alle tre har vist toppnivå for å fortjene hype. Men laaaangt fra stabiliteten som trengs. Enig i at det var nyttig med minutter for Dashaev (uten at jeg synes han var noe bedre enn Ness har vært) - og enig i at Torkildsen var bedre. Var fortsatt litt utrygg i feltet… Kan det være han er litt nervøs i sånne situasjoner?
Jeg har åpenbart ikke fagkunnskapen som trengs - men mitt utrente øye, savner spillere som har roen og kan spelle. Jeg tenker på ting som:
- Mares, som kunne gå forbi en mann og/eller sende pasninger gjennom ledd - både på fot og i rom.
- Derviskadic og Sakor (når de var i grei form), som kunne videreføre ballen fra forsvaret, og strø greie pasninger.
- Sanyang som spiss, som møtte ball og gjør de rundt ham gode.
Sistnevnte får vi håpe snart er tilbake. Men jeg liker ikke at Start hverken klarer å holde på ballen mer enn 20 sekunder, og heller ikke klarer å skape noe på å være direkte. Men det bør vel være mulig å få til noe av dette med spillerene som er i laget i dag også!
Det er vel kanskje et definisjonsspørsmål. Stabilitet krever vel gode prestasjoner uke ut og uke inn. Toppnivå krever vel mer enn noen glimt i en kamp?
Når man ser på prestasjonene til spillere som Aksel Potur, Noah Williams og Markus Karsbakk mot Start, så tenker i hvert fall jeg at de befinner seg på et helt annet nivå enn Starts uforløste talenter.
Grundetjern har absolutt spilt gode kamper tidligere, men for Nkubiri og Strannegårds del er det vel sjeldent mer enn korte glimt og enkeltaksjoner.