🧵 Samle-tråd om Azar Karadas

Artikkel-lenker:

Kjør debatt!

Har ikke rukket å høre FVN-podkasten enda - men synes Karadas virker lovende!

Jeg liker blant annet dette, herfra:

(…) men valget skal ha falt på Karadas fordi klubben blant annet er imponert over hans arbeid med unge spillere. Karadas skal også være villig til å komme inn på en kontrakt ut året, i motsetning til Michelsen (…)

Angående hva Aase sier her :point_down:t2: :

Azar Karadas er en spennende trenertype og har et ekstremt vinnende vesen, noe han har tatt med seg fra spillerkarrieren. Som hovedtrener på toppnivå har han imidlertid lite erfaring, og etter all kritikken som kom rundt Tjelmelands manglende erfaring, er dette et noe overraskende valg.

Start har ikke råd til å kjøpe spillere som allerede holder topp-nivå, og da er det ofte bedre å kjøpe unge spillere med potensiale til å nå det. Litt sånn kan det være vi må tenke tenke med trener også. Og til gjengeld har han internasjonal spiller-erfaring.

Mikael Berg er inne på dét (i denne saken):

Azar Karadas er uten tvil den beste treneren jeg har hatt. Han er veldig energisk på feltet og utrolig flink med spillergruppen. I tillegg har han hatt en fin spillerkarriere selv og har masse erfaring å komme med.

Jeg liker også dette, som er et svar på spørsmål om hva slagshan står for:

Han vil at laget skal presse høyt, ha ballen og spille en offensiv fotball. Vi spilte for det meste 4–3–3 under ham. Vi pleide å angripe med et høyt tempo og hadde ballen mest i kampene vi spilte.

Har troa! Selv om det er viktig å huske på at vi må ha litt samme innstilling som når vi henter en ung lovende spiller… Det vil nok ikke bli problemfritt!

Utrolig spennende. Ser på dette valget som det mest risikable, men med størst potensiell oppside. Aldri kjedelig å følge Start.

2 Likes

Ja, enig!

Se sammenligninga mi med å kjøpe unge spillere i innlegget over. :point_up_2:t2: (Som jeg trykka “Svar” på sekundet før ditt svar kom inn, heh.)

Azar Karadas mangler erfaringen og formalkompetansen som jobben krever. Slik sett fremstår ham som en signaturansettelse i Idrettsklubben Start.

Men selv blind høne finner korn. Før eller siden må jo lykken være bedre enn forstanden. Kanskje er Karadas unntaket som bekrefter regelen.

Det å ansette relativt uerfarne trenere er da ikke noe spesielt mønster i Start? (Selv om forrige var det.)

Hvem ville du ansatt i stedet? Michelsen har mer erfaring, men er dyrere og gikk ikke med på ettårs-kontrakt (så kan man være enig i at sistnevnte skulle være en prioritet, da).

Klubben er vel i en situasjon hvor man enten må velge mellom noe trygt og middelmådig og noe mer usikkert, men med høyere maks-uttelling. :confused:

Toppskiktet i norsk fotball domineres vel av trygge, forhenværende middelmådigheter som har brukt tiår på å jobbe seg opp fra lavere divisjoner og assistentroller. Det er vel fordi erfaring er en nøkkelkvalifikasjon i treneryrket. Jeg har aldri forstått hvorfor Start skal la lærlinger innta klubbens viktigste posisjon.

Så er det kanskje ikke et mønster. Men Karadas, Tjelmeland og Bjørnebye er tre eksempler på ansettelser fullstendig uten hovedtrenererfaring. Steinar P hadde ikke rare fartstiden han heller, selv om den ansettelsen fremsto mer rasjonell gitt hans fortid i klubben og eventyrlige resultater i Jerv.

Personlig skulle jeg gjerne sett Joey Hardarsson tilbake som hovedtrener i Start.

Klarer ikke helt å være med på resonnementet ditt når konklusjonen din er Joey Hardarsson.

2 Likes

Jeg tror Joey hadde blitt helt ålreit - og han er jo absolutt Hel Ved™!

Også enig i at Karadas er litt mer risikabelt - men som jeg har nevnt før, tror jeg potensiell oppside er større.

Og nå er han jo bekrefta, så da er det bare å bække! :muscle:t2: Jeg har oppriktig troa, og tror det er en type det er bra å få til klubben. Og spiller-erfaringa hans er ikke å kimse av.

1 Like

Jeg forstår skepsis mot Joey. Men resonnementet mitt burde være kurant. Største ankepunkt mot Karadas er manglende erfaring. Joey har skaffet seg ganske mye.

Start er snart halveis i sesongoppkjøringen. Det er litt seint å hente inn en trener utenfra som neppe kjenner klubb eller stall. Stallen er så ribbet at det garantert går ut over treningshverdagen, så det haster med å få på plass nye spillere. Dette faller nok på treneren, og da hadde det nok vært en fordel å i det minste vite hva man har og hva som finnes av lokale alternativer.

Azar Karadas blir nok i praksis både hovedtrener og sportssjef i Start. Jeg er skeptisk til familiebåndene til agent Jack Karadas og selskapet hans som allerede representerer et par av klubbens unge spilllere.

Man vet hva man får med Joey. Man aner ikke hva man får med Karadas. Dermed er det bare fantasien som setter begrensninger på drømmen om hvor bra dette kan bli. Men det er ikke det samme som at oppsiden er større.

Joey har oppnådd mer i sin trenerkarriere enn Kjetil Knutsen og Gaute Helstrup hadde på samme tid. Jeg mener det er altfor tidlig å avskrive ham. Han har tross alt gjennomgående levert bedre resultater enn forutsetningene skulle tilsi.