đŸ§” Samle-trĂ„d om Azar Karadas

Artikkel-lenker:

KjĂžr debatt!

Har ikke rukket Ă„ hĂžre FVN-podkasten enda - men synes Karadas virker lovende!

Jeg liker blant annet dette, herfra:

(
) men valget skal ha falt pÄ Karadas fordi klubben blant annet er imponert over hans arbeid med unge spillere. Karadas skal ogsÄ vÊre villig til Ä komme inn pÄ en kontrakt ut Äret, i motsetning til Michelsen (
)

AngÄende hva Aase sier her :point_down:t2: :

Azar Karadas er en spennende trenertype og har et ekstremt vinnende vesen, noe han har tatt med seg fra spillerkarrieren. Som hovedtrener pÄ toppnivÄ har han imidlertid lite erfaring, og etter all kritikken som kom rundt Tjelmelands manglende erfaring, er dette et noe overraskende valg.

Start har ikke rÄd til Ä kjÞpe spillere som allerede holder topp-nivÄ, og da er det ofte bedre Ä kjÞpe unge spillere med potensiale til Ä nÄ det. Litt sÄnn kan det vÊre vi mÄ tenke tenke med trener ogsÄ. Og til gjengeld har han internasjonal spiller-erfaring.

Mikael Berg er inne pÄ dét (i denne saken):

Azar Karadas er uten tvil den beste treneren jeg har hatt. Han er veldig energisk pÄ feltet og utrolig flink med spillergruppen. I tillegg har han hatt en fin spillerkarriere selv og har masse erfaring Ä komme med.

Jeg liker ogsÄ dette, som er et svar pÄ spÞrsmÄl om hva slagshan stÄr for:

Han vil at laget skal presse hĂžyt, ha ballen og spille en offensiv fotball. Vi spilte for det meste 4–3–3 under ham. Vi pleide Ă„ angripe med et hĂžyt tempo og hadde ballen mest i kampene vi spilte.

Har troa! Selv om det er viktig Ä huske pÄ at vi mÄ ha litt samme innstilling som nÄr vi henter en ung lovende spiller
 Det vil nok ikke bli problemfritt!

Utrolig spennende. Ser pÄ dette valget som det mest risikable, men med stÞrst potensiell oppside. Aldri kjedelig Ä fÞlge Start.

2 Likes

Ja, enig!

Se sammenligninga mi med Ă„ kjĂžpe unge spillere i innlegget over. :point_up_2:t2: (Som jeg trykka “Svar” pĂ„ sekundet fĂžr ditt svar kom inn, heh.)

Azar Karadas mangler erfaringen og formalkompetansen som jobben krever. Slik sett fremstÄr ham som en signaturansettelse i Idrettsklubben Start.

Men selv blind hÞne finner korn. FÞr eller siden mÄ jo lykken vÊre bedre enn forstanden. Kanskje er Karadas unntaket som bekrefter regelen.

Det Ă„ ansette relativt uerfarne trenere er da ikke noe spesielt mĂžnster i Start? (Selv om forrige var det.)

Hvem ville du ansatt i stedet? Michelsen har mer erfaring, men er dyrere og gikk ikke med pÄ ettÄrs-kontrakt (sÄ kan man vÊre enig i at sistnevnte skulle vÊre en prioritet, da).

Klubben er vel i en situasjon hvor man enten mÄ velge mellom noe trygt og middelmÄdig og noe mer usikkert, men med hÞyere maks-uttelling. :confused:

Toppskiktet i norsk fotball domineres vel av trygge, forhenvÊrende middelmÄdigheter som har brukt tiÄr pÄ Ä jobbe seg opp fra lavere divisjoner og assistentroller. Det er vel fordi erfaring er en nÞkkelkvalifikasjon i treneryrket. Jeg har aldri forstÄtt hvorfor Start skal la lÊrlinger innta klubbens viktigste posisjon.

SÄ er det kanskje ikke et mÞnster. Men Karadas, Tjelmeland og BjÞrnebye er tre eksempler pÄ ansettelser fullstendig uten hovedtrenererfaring. Steinar P hadde ikke rare fartstiden han heller, selv om den ansettelsen fremsto mer rasjonell gitt hans fortid i klubben og eventyrlige resultater i Jerv.

Personlig skulle jeg gjerne sett Joey Hardarsson tilbake som hovedtrener i Start.

Klarer ikke helt Ä vÊre med pÄ resonnementet ditt nÄr konklusjonen din er Joey Hardarsson.

2 Likes

Jeg tror Joey hadde blitt helt Ă„lreit - og han er jo absolutt Hel Vedℱ!

OgsÄ enig i at Karadas er litt mer risikabelt - men som jeg har nevnt fÞr, tror jeg potensiell oppside er stÞrre.

Og nÄ er han jo bekrefta, sÄ da er det bare Ä bÊkke! :muscle:t2: Jeg har oppriktig troa, og tror det er en type det er bra Ä fÄ til klubben. Og spiller-erfaringa hans er ikke Ä kimse av.

1 Like

Jeg forstÄr skepsis mot Joey. Men resonnementet mitt burde vÊre kurant. StÞrste ankepunkt mot Karadas er manglende erfaring. Joey har skaffet seg ganske mye.

Start er snart halveis i sesongoppkjÞringen. Det er litt seint Ä hente inn en trener utenfra som neppe kjenner klubb eller stall. Stallen er sÄ ribbet at det garantert gÄr ut over treningshverdagen, sÄ det haster med Ä fÄ pÄ plass nye spillere. Dette faller nok pÄ treneren, og da hadde det nok vÊrt en fordel Ä i det minste vite hva man har og hva som finnes av lokale alternativer.

Azar Karadas blir nok i praksis bÄde hovedtrener og sportssjef i Start. Jeg er skeptisk til familiebÄndene til agent Jack Karadas og selskapet hans som allerede representerer et par av klubbens unge spilllere.

Man vet hva man fÄr med Joey. Man aner ikke hva man fÄr med Karadas. Dermed er det bare fantasien som setter begrensninger pÄ drÞmmen om hvor bra dette kan bli. Men det er ikke det samme som at oppsiden er stÞrre.

Joey har oppnÄdd mer i sin trenerkarriere enn Kjetil Knutsen og Gaute Helstrup hadde pÄ samme tid. Jeg mener det er altfor tidlig Ä avskrive ham. Han har tross alt gjennomgÄende levert bedre resultater enn forutsetningene skulle tilsi.