La dette bli et trivelig sted for samtaler før, under og etter kampen!
For det skal være lett å vite når du skreiv kommentaren din, gjerne kopier inn én av disse linjene i toppen av svaret ditt. (Jeg prøver å fikse så det skjer mer automatisk, men har ikke fått det til enda. Men har mekka det så du kan trykke på en “kopier” knapp oppe til høyre i ramma.)
Da ble det hjemmetap igjen. Jeg føler vel Åsane har fått dårlig betalt på Sør Arena de siste årene, så dette var kanskje historiens måte å rydde opp.
For Åsane skapte ikke allverden. Tre mål var i overkant. Start skapte mer. Men nok en gang utelukkende etter dødball. I hvert fall frem til de begynte å ensidig pole langt i sluttminuttene.
I banespillet var Åsane best det meste av tiden, men Start var klart best og ganske gode første halvdel av andre omgang. Så alt i alt var nok dette et lite steg opp fra kampene mot Pors og Mjøndalen.
Oppmøtet på Sør Arena er vel det mest imponerende til nå i sesongen. Jeg har fulgt denne klubben siden DNC hadde draktreklamen, men neppe følt at underholdningsverdien har vært lavere. Jeg er ikke så veldig snobbete. Jeg kan sette pris på lag som parkerer bussen eller praktiserer god, gammeldags gampefotball når det kniper. Man må selge de jordbærene man har. Men Start har en historie. De har ressurser og de har utviklingsfokus. Da blir det vanskelig å akseptere denne ekstreme steinaldermentaliteten.
Fem i forsvar og et dypt anker på midtbanen som kun spiller ballen bakover og på tvers, krever sitt av de øvrige spillerne for å bryte ned motstanderne. Start har ikke X-factor i laget til å kompensere for manglende bidrag fra den defensive sentrallinjen, og må nøye seg med å sanke dødballer. Og kanskje er det nettopp dødballene som fenger folk på tribunen. Åsane fikk etterhvert store problemer med Starts dødballer og anstrengte seg heller ikke nevneverdig for å unngå å gi dem bort. Men de klarte likevel å komme hjem med tre poeng. Primært fordi Start slurvet i eget forsvar.
Sesonginnledningen er nå over. Start har kommet middels igang. Når venter etterhvert tøffere motstand. Det er ikke nødvendigvis noen stor ulempe for et lag som nok er bedre til å utnytte andres feil enn å skape noe selv. De fleste andre opprykkskandidatene har også knotet i innledningen. Så det er ingen grunn til å gi opp. Men man hadde vel håpet at laget skulle være i noe bedre forfatning enn de har vist til nå.
LSK har fått en drømmestart. Ålesund er ubeseiret, og man venter vel at Rekdal kommer til å bikke inn de tette kampene etterhvert som sesongen skrider frem. Så er spørsmålet om Odd, Stabæk og Moss får sving på sakene og om Kongsvinger klarer å levere stabilt. Eller om Sogndal og Egersund får en makssesong og blander seg inn i toppen. Start er nok avhengig av et ganske så romslig nåløye for å kjempe i toppen slik laget ser ut nå.
Start har vunnet alle kampene jeg har sett i år, og tapt alle jeg ikke har sett. Jeg fikk med andre ord ikke sett denne heller, og må absolutt få til å se flere kamper.
Ja, det er veldig imponerende. Og synd at publikum har fått så grusomt dårlig betalt… Er ikke vanskelig å se for seg hva som skjer med oppmøte hvis det fortsetter sånn…
Også fryktelig irriterende at det som liksom skulle sitte (og satt veldig bra i oppkjøringa), forsvaret, har vært så svakt. Da faller liksom det å “starte å bygge bakfra” i fisk…