Start – Egersund

Friday, May 16, 2025 4:00 PM

:stadium: Sparebanken Sør Arena

:link: Lenker:

• Billetter
  • Live-dekning (Fevennen)
  • Live-dekning (IKStart.no)
  • Post-match-dekning (Fevennen)
  • Post-match-dekning (IKStart.no)

:men_holding_hands:t2: Start-oppstilling:

:couch_and_lamp: Benk:

La dette bli et trivelig sted for samtaler før, under og etter kampen!

For det skal være lett å vite når du skreiv kommentaren din, gjerne kopier inn én av disse linjene i toppen av svaret ditt. :backhand_index_pointing_down:t2: (Jeg prøver å fikse så det skjer mer automatisk, men har ikke fått det til enda. Men har mekka det så du kan trykke på en “kopier” knapp oppe til høyre i ramma.)

⏳ *Før kampen:*

⏱️ ***4.** min:*

⌛ *Etter kampen:*

Heia Start!

:stopwatch: 86. min:

Som å se Lamine Yamal! :fire:

Jeg synes Start har klart å presse bra på — og vist offervilje.

Dette var årsbeste etter min mening. I hvert fall i forhold til underholdning.

Egersund var nok best i første omgang, men ble trykket ned i andre. Starts stopperne involverte seg offensivt og indreløperne var flinke både med og uten ballen. Det var tydelig at Start ville vise seg frem selv om kampen naturligvis også preges av at Egersund spiller åpen fotball.

Litt gøy at det var Ujkanis første innlegg som ga tellende resultat etter at den hyllende Strannegård hadde forsøkt i en time. Og at dødballscoringen kom da dødballføttene hadde forlatt banen.

Egersund har kommet lenger i Tjelmeball-manualen enn Tjelmeland rakk i sine år i Start. De frispiller med svært høy risiko, og kom helskinnet fra det. Men klarte jo sjeldent å dra fordel av situasjonen som oppsto i etterkant. Til det var både ballbehandlingen og valgene overraskende svake. Jeg følte at både Sauer og Job på kantene kunne skapt skikkelig trøbbel for Start om de hadde blitt spilt gode.

Det var jo også litt paradoksalt å se at Egersund var så flinke i frispillingsfasen fra egen keeper, men samtidig så hjelpeløse når de vant ballen tilbake i eget forsvar. Da klarte de tidvis knapt å holde den i to trekk før Start vant den tilbake.

Det blir spennende å se om Start fortsetter i by på seg selv fremover, eller om de kryper tilbake i skallet igjen. Jeg sitter vel med en liten mistanke om at det kanskje mer var anledningen og motstanderen som gjorde at de ble med på dansen.

Neste kamp mot Ålesund borte er jo antakeligvis også helt i andre enden av skalaen for Egersund hjemme.

1 Like

Stort sett enig i analysen!

Ja, absolutt. Og egentlig er vel dette laget vel så komfortable i den enden? Håper på en kamp a la treningskampen mot Viking.

Hehe, ja – absolutt. Jeg har både sansen og et hjerte for Altin! Det sagt, så er jeg enig i hyllesten av Strannegård, og håper han ikke er ute… Blir interessant å se hvor Tom ender opp når det blir flere om beinet på venstrebacken. Klarer han å ta med seg formen tilbake til midtbanen? (For eks. hvis Deni eller Altin er aktuelle vingbacker.)

Jeg synes særlig det var gledelig å se at Start virkelig klarte å presse på i andre omgang, for å få seieren. Både mtp. innsats og (til tider) kvalitet.

Jeg synes Strannegård har vært Starts beste spiller til nå, og fortjener hyllesten.

Samtidig er det mange spillere i troppen som kan gjøre en ok jobb. Jeg er uenig i Fevennens narrativ om at Start er et bunnlag uten Schulze og Norheim og et topplag med. Stallen er bred - også fordi laget mangler klassespillerne som virkelig vil være dypt savnet.

Jeg synes Ugland og Gausdal var gode mot Egersund, og leverte på høyere nivå enn Schulze har hatt for vane. Men duellspillet i boksen kan de naturlig nok ikke matche.

Jeg synes forøvrig Fevenens dekning av Start virker å ha tatt en litt parodisk form denne sesongen, og at reporterne tidvis minner mer om supportere og youtubere enn journalister.