Start – Moss

Saturday, November 1, 2025 2:00 PM

:stadium: Sparebanken Sør Arena

:link: Lenker:

• Billetter
  • Live-dekning (Fevennen)
  • Live-dekning (IKStart.no)
  • Post-match-dekning (Fevennen)
  • Post-match-dekning (IKStart.no)

:men_holding_hands:t2: Start-oppstilling:

:couch_and_lamp: Benk:

La dette bli et trivelig sted for samtaler før, under og etter kampen!

For det skal være lett å vite når du skreiv kommentaren din, gjerne kopier inn én av disse linjene i toppen av svaret ditt. :backhand_index_pointing_down:t2: (Jeg prøver å fikse så det skjer mer automatisk, men har ikke fått det til enda. Men har mekka det så du kan trykke på en “kopier” knapp oppe til høyre i ramma.)

⏳ *Før kampen:*

⏱️ ***4.** min:*

⌛ *Etter kampen:*

Heia Start!

Da gikk det som vi håpet og trodde, og opprykkshåpet lever i beste velgående.

Kampen mot Moss var vel omtrent som de øvrige denne høsten. Toppresset sitter ikke helt som det gjorde, og Moss fikk periodevis diktere kampen. Men de skapte ikke stort i spill utover sitt ekstraordinære mål. Det var vel helst på dødball de skapte sjansene sine. I likhet med Start, men der Start scoret på sine, var Moss sine avslutninger ganske hjelpeløse.

Mange mente Sira Hansen burde hatt frispark i forkant av utligningen. Men går ikke Sira Hansen unødvendig hardt inn i den situasjonen? Og er det ikke Ugland som presser Grønli inn i Hansens løpsbane? Jeg synes ikke den situasjonen er så klokkeklar som mange vil ha det til.

Det er duket for en thrilleravslutning neste søndag. Start møter åpenbart det beste laget av kandidatene til direkte opprykk, og det eneste laget som har noe å spille for når man ser på tabellen. Så er det ikke alltid det å ha noe å spille for får ut det beste av spilerne. Eller det å ikke ha noe å spille for går ut over kvalitet. Men det kommer naturligvis veldig an på kamputviklingen.

Hødd kommer i hvert fall til å prøve å gjøre livet surt for Ålesund. Og for en anonym bydelsklubb som Åsane kan oppmerksomheten rundt Kongsvinger-kampen fort være en trigger. Selv om jeg er litt usikker på profesjonaliteten til Åsanes spillere. Barmen fremstår ikke som 24-timers utøver, men er jo likevel den ubestridte eneren på det laget. Så er jeg usikker på om han et ute med karantene etter gult kort mot Ålesund. Det vil nok være et stort tap for Åsane gitt at Barmen er motivert for å avslutte sesongen med verdighet.

Etter å ha sett Lyn høvle over Stabæk på Nadderud kan jeg avkrefte ønsketenkningen om at formen deres er på nedadgående. De var tidvis imponerende gode, og spiller en type fotball jeg hadde gitt mye for å se på Sør Arena. Men Stabæk er en ønskemotstander for de fleste lag i Obos-ligaen, og spesielt for Lyn. Om Start hadde bydd opp til fotballkamp til søndag, hadde de blitt smadret. Men det er det heldigvis og dessverre ingen fare for. Det er ikke gitt at Lyn vil trives særlig bra i dødballinfernoet som venter. Lyn har dessuten svakheter i forsvar, og et angrep som er best på kontringer. Mens Start nok kommer til å spille direkte med lav risiko, og satse på dødballer.

Etter å ha sett Lyn mot Stabæk er jeg ikke lenger sikker på det vil være til Starts fordel om kampen flyttes fra Bislett. For jeg kan ikke skjønne annet enn at dette Lyn-laget må være bedre på kunstgress enn på gress. For Start er det nok derimot i utgangspunktet en fordel om banen er dårlig.

Lyn sikrer kvalik med ett poeng mot Start. Dette kan kanskje medføre at det kan snike seg inn litt passivitet i laget. På den annen side innebærer det at de neppe vil gamble mot slutten om det står uavgjort. Men så er det kanskje heller ikke helt utenkelig at Start kan knipe andreplassen med ett poeng i siste runde. Jeg tror Ålesund får det tøft på Høddvoll, og har mine tvil om Kongsvinger tåler trøkket som venter.

1 Like