Start – Sogndal

Monday, March 31, 2025 5:00 PM

:stadium: Sparebanken Sør Arena

:link: Lenker:

• Live-dekning (Fevennen)
  • Live-dekning (IKStart.no)
  • Post-match-dekning (Fevennen)
  • Post-match-dekning (IKStart.no)

:men_holding_hands:t2: Start-oppstilling:

:couch_and_lamp: Benk:

La dette bli et trivelig sted for samtaler før, under og etter kampen!

For det skal være lett å vite når du skreiv kommentaren din, gjerne kopier inn én av disse linjene i toppen av svaret ditt. :backhand_index_pointing_down:t2: (Jeg prøver å fikse så det skjer mer automatisk, men har ikke fått det til enda. Men har mekka det så du kan trykke på en “kopier” knapp oppe til høyre i ramma.)

⏳ *Før kampen:*

⏱️ ***4.** min:*

⌛ *Etter kampen:*

Heia Start!

:hourglass_not_done: Før kampen:

Lenge sida jeg har gleda meg såpass til kamp! :flexed_biceps:t2: Gøy å ha troa – selv om det jo gjør noe med fallhøyden…

:hourglass_done: Etter kampen:

Ja, det var jo rekord i å komme fort ned på jorda… Men alt-i-alt bra å få 3 poeng på en svært middels dag!

Prytz er min beste mann, men Sira Hansen og Lorentzen bak. Skuffende mye rot framover, og krise-kamp av Griesbeck. Håper det var noen nerver og at det blir bedre i Oslo neste helg! Da skal jeg på stadion.

Jeg har ikke sett Start-kamp siden laget ble ydmyket av Kongsvinger i sesongavslutningen, så jeg synes det er vanskelig å vurdere om dette var en god, dårlig eller middels dag.

Men imponert ble jeg ikke. Sogndal var det beste laget, og burde vunnet ut fra spill og sjanser. De burde vel også fått straffe på overtid. Begge Starts scoringer er vel også keepertabber.

Men i sesonginnledningen er det kun poengene som teller. Og med seier i premieren og enkelt kampprogram fremover, kan sesongen fort bli en sportslig opptur for Start.

Det blir spennende å se hvor langt dette kan gå. Laget har åpenbart store begrensninger. Den offensive kampplanen fremstår primitiv, og påfallende fravær av enkeltspillere som kan skape ubalanse gjør nok at veien til mål hviler tungt på høyt press, kontringer og dødballer.

Så spørs det hvor høyt Start kan tillate seg å stå med laget når stopperne er såpass trege og svake når de utfordres langs bakken.

Starts forsvarsspill var redselsfullt i går. Når stopperne gjør såpass grove individuelle feil, er det vel oftest et uttrykk for kollekiv svikt som kan løses med bedre organisering. Samtidig er det åpenbart begrensende at Start mangler komlimentære ferdigheter på stopperplass.

Start har hentet flere etablerte stopperkjemper de senere årene. Norheim følger i fotsporene til Glenn Andersen, Simon Larsen, Joackim Jørgensen og Vito Wormgoor. Ingen har kommet til Start av sportslige årsaker og alle har floppet spektakulært. Vi får håpe Norheim bryter tradisjonen. Så skal det vel i rettferdighetens navn sies at selv om forventningene til Norheim virker å være fullt på høyde med forgjengerne, er CV’en hans et stykke unna.

Jeg synes det er strengt å si det andre er en keepertabbe! Tenker du at han burde ut og plukka, eller hva?

Ja, enig! Litt flyt tror jeg kan gjøre underverker.

Ja, det offensive er, og var, ganske tynt. Desto mer skuffende at det defensive var såpass svakt! Men mtp. hva de har vist i oppkjøringa (selv om dét jo ikke er tellende), så synes jeg det er lov å håpe det var et arbeidsuhell.

Hansen synes jeg ikke er hverken særlig treig eller dårlig langs bakken. Og mange av tabbene syntes jeg var på ting de egentlig skal mestre greit. (Ikke direkte tatt på fart, for eksempel.)

Jeg synes du er litt streng med Norheim, hehe. Han er “bare” 29, og spilte 30 kamper for Ham-Kam i fjor. Så ikke i nærheten av å være like avdanka som snittet av de du nevner. Jeg vil si han kom av relativt sportslige grunner — inkludert pga. typen han er i garderoben og på banen.

PS: Godt å se du holder koken! Jeg har tenkt å pushe sida litt mer til folk, og du må gjerne dele med folk du kjenner du også. :slightly_smiling_face:

Norheim er sikkert en fin type å ha på feltet og i garderoben. Og han ble helt sikkert hentet til klubben ut fra sportslige hensyn. Poenget mitt var at hans valg om å komme til Start ikke er sportslig motivert. For det er jo åpenbart et steg ned fra eliteserien.

Så er det jo på ingen måte gitt at hans forgjengere har floppet pga feil motiver og manglende sult. Ingen aldrende stoppere har godt av en tur i Obos.

Når det gjelder keepetabbene, så var jeg kanskje i overkant streng på skuddet fra Lorentzen. Men det var jo veldig lett å lese og veldig skrått hold.

Jeg er glad for at du holder koken også!

1 Like