Tanker, og spørsmål jeg ser for meg å få, om dette prosjektet

Hei! Mitt navn er Erlend Markussen Saltnes, og er en Start-fan fra Lillesand, bosatt i Oslo.

Som mange andre har jeg vært både frustrert over og lei meg for hva som har skjedd med Idrettsklubben i det siste. Men, som også mange andre, har jeg også sett noen positive ting ved utviklinga de siste åra!

Og nå står vi virkelig med blanke ark og muligheten til å skape oss den klubben vi vil ha. Problemet er bare at vi ikke har særlig med fargestifter! Jeg er ingen amerikansk investor, men jeg har likevel én fargestift jeg vil donere til klubbens fans.


Den siste tida har, blant annet, gitt oss fantastiske tilskudd i form av Londsida og Langsida. Og jeg har laga noe jeg tror det kan være viktig for oss å ha framover: Nettsida

Start-nettsida: Et fan-kontrollert forum

Det begynte med at jeg savna et samla sted for medlemmene å kommunisere. Både rundt viktige avgjørelser, underskriftskampanjer m.m., men også bare tanker rundt neste kamp og organisering av borte-turer.

Nå har noe vært på X (Twitter), noe på FVN Fotball på Facebook, og gjennom at man må kjenne de riktige folka.

Men jeg synes vi skal ha kontrollen! Og jeg synes det skal være samla og (så) åpent (vi vil ha det).


Jeg trodde ikke mine egne øyne da domenet var ledig, men jeg har altså starta Nettsida.no.

Og jeg har foreløpig satt opp følgende mål og prinsipper:

Prinsipper:

  • 100 % uavhengig, og utelukkende kontrollert av oss fans.
  • Ingen reklame eller sporing.
  • Enkelt, bra, engasjerende og gratis å bruke - på alle typer plattformer.

Mål:

  • Styrke medlemsdemokratiet, og dets makt, gjennom gode kommunikasjonskanaler.
  • Gi de ulike grupperingene egne rom, samtidig som man bringer dem sammen.
  • Lette organisering av borte-turer (og andre begivenheter), og gjøre dem mer tilgjengelige for flere.

Noen spørsmål jeg ser for meg kan melde seg:

1) Hvorfor ikke en Facebook-gruppe?

  • Et elendig sted å skrive - svært få funksjoner.
  • Vanskelig å sortere i kategorier, automatisere kamp-tråder, osv.
  • Krever at alle brukerene har en Facebook-konto, som fører med seg enorme mengder reklame og sporing.
  • Eies og kontrolleres av Meta, ikke fansen.

2) Hvorfor ikke en Discord-server?

Er nærmere å være egna enn Facebook - men:

  • Er, som Facebook, en plattform som prøver å tjene penger på oss - heller ikke under fansens kontroll.
  • De ulike kategoriene og slikt blir veldig fort uoversiktlige,
  • og man kan ikke lenke til andres svar, ulike deler av forumet, osv.
  • Har et fokus på videosamtaler og slikt, som vi ikke trenger.
    • Det er generelt få tilpasningsmuligheter.

3) Hvorfor Discourse?

  • Åpen kildekode - ingen kan “ta det fra oss”.
    • Denne er også tilgjengelig gratis - selv om man må betale for hosting.
  • Ingen reklame, ingen sporing - rett og slett ingen kommersielle aktører.
    • Fansen har full kontroll.
  • Klassisk forum-stil, men med moderne vrier. Her er noen fine funksjoner:
    • Man kan sette minimums-lengde på svar.
    • Man må ha bidratt positivt (bla. gitt og fått likes) for å få lov til å starte nye tråder.
    • Godt sted å skrive, med formatering, redigering, video- og bilde-muligheter med mer.
    • Støtte for eventer, for å arrangere borte-turer, live show, medlemsmøter med mer.
    • Mulighet for å lage lukka kategorier.
      • Dette kan brukes for å ha et eget sted hvor kun medlemmer av Idrettsklubben kan kommunisere.
      • Man kan også lage egne rom for Londsida, Langsida og Tigerberget, osv.
    • Mulighet for å bruke emneknagger.
      • For eksempel kan man bruke # FVN når man lenker til dem, eller # StartEnPod når man snakker om dem.
        • Jeg vil invitere disse aktørene til å være med, bli moderatorer, og gjerne lenke til ting de lager!
    • Og mye mer! Samtidig som det er relativt enkelt å bruke.

Hva er din rolle, da, Erlend? Og er sida virkelig gratis?

Jeg er bare en teknologi-interessert Start-fan, som har prøvd å finne noe jeg kan gjøre for å hjelpe Idrettsklubben i denne tida. Og da falt valget på å starte et forum jeg selv har savna, og som jeg tror vil gagne klubben og dens supportere i lang tid.

Jeg har bestemt meg for å bidra ved å starte opp denne sida og bidra med drift og moderering. Og jeg vil også invitere representanter fra de ulike grupperingene til å være moderatorer, og å være med å påvirka hvordan sida er.

Nettsida skal være helt gratis å bruke. Men siden den ikke finansieres av privat informasjon og reklame, koster den bittelitt å drifte. Hvor mye det vil koste, vil avhenge av hvor mange vi blir, og hvor stort engasjementet blir - men jeg vil tippe 100-400 kr/mnd totalt, for hele sida. Altså ikke per person, men til sammen for alle.

På samme måten som det vil være gunstig for Idrettsklubben å eie egen infrastruktur, tror jeg det er best om vi som fans gjør det samme. Jeg betaler uansett for det første året - og så er planen å sette opp så folk frivillig kan donere, om de har mulighet og ser nytten.

Hva om du slutter å engasjere deg, da?

Hele sida er hosta på en liten server hos Digital Ocean - og det er null problem å overføre denne til noen andre! Ingen vil trenge å lage ny bruker, alt av data og arkiv blir værende og alt. Det er dette som er så deilig med slike åpne systemer!

Hva er planen framover?

Jeg tror det er viktig å få sida oppe og gå i forkant av årsmøtet i mars. Der vil det bli tatt viktige avgjørelser, og som medlemsmasse må vi stå samla. Ikke at alle kommer til å bli enige - men det skal i alle fall ikke stå på mangel på gode kommunikasjons-kanaler!

Jeg har foreløpig starta følgende kategorier:

(Og jeg har lagt ut noen eksempler man kan se på.)

  • Herre-kamper (Hvor jeg lager egne emner for hver kamp.)
  • Kvinne-kamper (Samme her, men for damene.)
  • Start-nyheter (Her kan man poste lenker til artikler, podcast-episoder, blogg-poster og lignende, og diskutere disse.)
  • Debatt (Her kan man rett og slett skrive hva man mener om Idrettsklubben, uten at det må ha med en spesifikk lenke å gjøre!)
  • Klubb-kungjøringer (Offisiell kommunikasjon lenkes her, og kan diskuteres.)
  • Andre klubber
  • Borte-turer (Organisering av disse, med påmelding og kalender.)
  • Tifo (Sanger, meldinger og annet knytta til tribune-liv)
  • Fan-forumer (Ja, det er godkjent flertallsform - man ikke skrive fora.)
    • Tigerberget
    • Londsida
    • Langsida
    • Medlemmer :lock:
  • Om Nettsida (Diskusjoner om selve sida, og hvordan den kan bli bedre.)

Før “offentlig lansering” har jeg lyst til å komme i kontakt med blant annet folk fra disse “institusjonene”:

Tigerberget
Londsida
Langsida
Folka bak underskriftskampanjen
Fædrelandsvennen
Start en pod

Jeg ønsker, blant annet, å få innspill på:

  • Ønsker folk egne kategorier for de ulike grupperingene, slik som jeg har satt opp?
    • Jeg tenker i såfall at de gruppene mest skal omhandle ting om og for den spesifikke gruppa - siden det vel er finest at vi har generelle diskusjoner i felles-kanaler.
    • Jeg ser i såfall for meg at grupperingen selv har helt kontroll i sin gruppe, og kan bestemme ting som:
      • Kan hvem som helst lese innholdet?
      • Kan hvem som helst poste nye tråder?
      • Hvem er moderatorer?
  • Jeg ser for meg å lage en slags “stabs-gruppe” (som også er moderatorer) bestående av moderatorene fra undergruppene, og evt. andre som vil være med å drifte. Er dette en god idé?
  • Nå har jeg separert kamp-trådene for herrer og damer, men tenkt at nyheter og slikt kan være samla.
    • Er dette passe?
    • Eller bør kampene også samles? Eller mer separeres?
  • Andre idéer til ting som bør med?
    • Kanskje noe om noen regler?
    • Eller andre ting som gjør det attraktivt som samlingssted?
    • Hva som helst?

(Jeg har forsøkt å gjøre sida fin og funksjonell nå i starten - men det betyr ikke at den er ferdig! Jeg bare synes den er klar for å vise til folk. Jeg har også tenkt å integrere funksjon for å kunne logge på med ulike kontoer, sånn som Facebook og Twitter.)

(Jeg har også et stort ønske om å ha den på norsk - men programvaren er litt middels oversatt. Heldigvis er det lett å oversette selv, så det vil bli bedre med tida!)

Prøv gjerne å lage en bruker, og kommenter her. Send meg melding eller mail, dersom det er noen problemer!

Gjøremål

Ordne så man kan logge inn med andre typer kontoer, som Facebook, Twitter og Google.
Forbedre norsk oversettelse.
Jeg har laget både light mode- og dark mode-fargepallet i Start-farger. Men sistnevnte må man nå velge manuelt i brukerinnstillinger - dette vil jeg få fiksa så man slipper.
Forbedre mobil-layout.
Legge inn custom Start-emojis.

Heia Start!

-Erlend

IK Start-logo-kvadrat

2 Likes

Jeg tror absolutt forum som dette fort kan bli veldig bra og tror det har stort potensiale. Som du delvis nevner syntes jeg Facebook/Discord er for uorganisert, mer “chat” en forum, tidvis useriøst og tror folk vil legge litt mer energi i det når det er på forum slik som dette. Twitter dekker noe av behovet men også der er det ikke optimalt med tanke på maks 280 bokstaver per tweet. Jeg tror du er inne på noe bra her og lander perfekt på en grense hvor det er litt mer seriøst, men allikevel uformelt.

Veldig spent på utviklingen her, bistår gjerne med grafiske ting eller andre frontend/backend ting om det trengs!

Heia Start!

1 Like

Strålende initiativ!

Grunnid´éen her er veldig bra. Jeg har savnet et dedikert Start-forum, siden forumet til Menigheden ble inaktivt. Twitter dekker en del av behovet, men der drukner mye bort. Savner én plattform hvor jeg bare har Start, og hvor jeg slipper å lete/søke opp ting rundt en sak.

Synes layouten og sånn på denne sida fungerer veldig bra på PC, men er litt mer knapper og greier på mobil som bør løses.

Hovedutfordringen er vel mest knytta til aktivitet. Jeg tror nok at mange liker å bare bli forsynt med Start og andre interesser passivt via sitt foretrukne sosiale medium. Samtidig tenker jeg at det er gode muligheter for å få inn flere folk som kanskje ikke skriver så mye ellers, som kan blomstre.

Jeg har i hvert fall troa!

1 Like