Har du lyst til å logge inn uten å måtte bruke passord?

Forum-systemet vi bruker, Discourse, har kommer med en oppdatering som introduserer det som heter passkeys. (Passnøkkel er vel en logisk norsk oversettelse. :blush:) Dette er en måte å logge inn på hvor man ikke må skrive inn passord, men som likevel er sikrere.

Litt om hvordan det funker

(Hopp gjerne rett ned til “Hvordan man skrur det på” hvis du ikke trenger/gidder å lære om hvordan det funker.)

Det funker slik at man får en digital nøkkel som lagres der du lagrer passord - for eksempel iCloud-nøkkelring, Google Password Manager eller det jeg anbefaler: uavhengige apper som 1Password (Som jeg bruker), Dashlane eller Bitwarden (som er helt gratis!).

Sånn her ser det ut når jeg prøver å logge inn nå:

  1. 1Password merker at jeg har passnøkkel på sida, så ett klikk på den, så er jeg logga inn.
  2. Men hvis ikke jeg hadde fått den muligheten, kunne jeg trykka på “Log in with a passkey”, og da kommet inn uten å måtte skrive inn passordet.

Du kan ha flere nøkler til samme dør!

Ikke sant, det kan finnes flere nøkler til boligen din. Selv om du bor aleine, så kan du ha én på nøkkelknippet, en ekstra i bilen og enda en ekstra liggende hos naboen. På samme måte kan du ha flere passnøkler, som ligger ulike steder, til samme tjeneste.

Selv har jeg bare én passnøkkel til Nettsida, som ligger i 1Password. (Men 1Password, og passordene og -nøklene i den, kan jeg få tilgang til fra alle enhetene mine.) Men jeg kunne fint også hatt en passnøkkel i iCloud-nøkkelringen og en siste lagra i Firefox!

Hvordan man skrur det på

Man kan dessverre ikke lage bruker kun med passnøkkel enda, så du må foreløpig lage deg et passord når du lager bruker, og så skru det på i etterkant. Men hvis du skrur det på i etterkant, trenger du aldri skrive inn passordet igjen. (Og om du lager bruker med Telegram eller Discord, trenger du aldri å lage passord).

:point_up_2:t2: Trykk på

  1. profilbildet ditt,
  2. bildet av et menneske,
  3. og så Innstillinger.

:point_up_2:t2: Deretter trykker du på

  1. Sikkerhet,
  2. og til slutt Add Passkey

Det som skjer videre, har med hvor du har passordene dine, hvilken enhet du er på, osv. - men da vil du kunne legge en nøkkel det stedet du er. Og hvis du, for eksempel, gjør dette på mobilen, og legger den i Google Password Manager, vil du også ha tilgang til den samme nøkkelen på en PC som også har tilgang til Google Password Manager.

(Men igjen, anbefaler sterkt 1Password, Dashlane eller Bitwarden! Da har du kontroll på passord og -nøkler selv, på en tjeneste som ikke er avhengig av noen av de store plattformene. Ja, at jeg er litt skeptisk til full avhengighet av de største tech-selskapene var én av grunnene til at jeg lagde denne sida. :nerd_face:)