Hva skal til for at Start-fan-forumet Nettsida skal bli brukt?

Det er en ny OBOS-sesong, og jeg har fornya server-kostnadene for et nytt år. :money_with_wings: Og i år har jeg lyst til at forumet skal bli mer brukt!

Den sista tida har i enda større grad vist viktigheten av å ha uavhengige samlingssteder på nettet – med base nærmere hjemme enn Silicon Valley. Selv synes jeg det holder at klubben “eies” av amerikanere. Fan-kommunikasjon trenger ikke å også ha amerikanske eiere.

Men slike ting skjer ikke helt av seg selv. Så her har jeg lyst til å skrive litt om noe jeg tror kan bidra til at sida blir brukt, og samtidlig be om input fra andre.

Her et Bluesky-innlegg til denne forum-posten:

Og her er et Mastodon-innlegget:

Hva ser suksess ut som?

Det er ikke sånn at denne sida må være det eneste stedet man snakker om IK Start for at jeg skal anse den som en suksess. I første omgang ønsker jeg bare ta den skal være ett sted folk snakker om Idrettsklubben.Og aller helst, siden forum-programvare opfordrer til lengre innlegg enn mikro-blogging, et sted for mer nyanserte samtaler.

Hvordan kan vi komme dit?

Når jeg soft-launcha sida i fjor, så var det mange som var positive. Men det var bare “hvis det blei aktivitet”. Men hvordan skal det blir aktivitet hvis alle venter på at det skal bli aktivitet?

Jeg vil høre andre idéer også, men dette er ting enkle ting jeg tror kan gjøre at et levende og fan-kontrollert forum kan bli virkelighet:

• I starten må aktiviteten “tvinges” litt fram. Det trengs at noen velger å snakke om IK Start her.
    • Et godt sted å starte, er å bli med på kamp-trådene!
  • Heldigvis trengs det ikke mange folk for at samtaler blir meningsfulle. Nå er vi et par som snakker her, og hver eneste ekstra person har verdi.
  • Vi må også invitere kjente til å gi forumet en sjanse.

For at et nytt sosialt medium skal lykkes, trengs det millioner av brukere. Men dette vil være et fint sted med bare 10! Det skal vi klare – og da vil det komme flere.

Fleksibelt fundament

Forumet er laget med programvaren Discourse. Denne er veldig fleksibel, og har mange muligheter. Her er det jeg har lagt opp til foreløpig.

Jeg har lagt opp til en del kategorier. Blant annet:

• Herre-kamper
    • Jeg har laga automatiserte innlegg til hver kamp, som følger terminlista.
    • Foreløpig legges disse ut ett døgn før kampen – men burde kanskje være tidligere?
    • Tanken er at man kan bruke disse trådene til å diskutere kampene, før, under og etter.
  • Start-nyheter
    • Her kan man diskutere spesifikke nyhetssaker om Start.
    • Jeg har lagt opp så Fevennen-saker tagget med “Start” automatisk får innlegg.
  • Klubb-kunngjøringer
    • Her vil det automatisk lages innlegg med saker fra IKStart.no.
  • Podkaster
    • Her kommer det automatiske innlegg om episoder fra FVN Fotball og Start en pod.
    • Tanken er at man også kan stille spørsmål, til neste episode, i episode-emnene.
  • Debatt
    • Her har jeg ikke lagt opp til noe automatisk.
    • Tanken er at mer generelle diskusjoner kan bo her.
  • Mi ses på kamp
    • Denne kategorien har jeg tenkt å bruke til å sementere å møtes i sammenheng med kamper.
    • Enten på stadion, pub eller ellers.
    • Egna til borteturer!
  • Tribuneliv
    • Her kan man snakke om tifo og lignende.
    • Jeg har også laga et wiki-innlegg hvor jeg håper man kan samle inn sanger (fint for nye fans!), og kanskje diskutere når man lager nye.
  • Om Nettsida
    • Her kan man diskutere meta-emner om denne sida.
  • Teknisk støtte
    • Her vil jeg prøve å hjelpe med tekniske problemer!
    • Man kan også melde inn problemer her.
    • Det går også an å sende meg en e-post.

Jeg har også forsøkt å lage litt stikkord, og andre småting. Men jeg har aldri satt opp et slik forum før, så jeg vet ikke helt hva det er behov for.

Jeg har forsøkt å legge til noen alternative måter å logge inn med. (Noen detaljer her.) Men det er ikke alle tjenester som er mulig å sette opp gratis…

Det viste seg også å være mulig å sette opp litt ting gjennom chatte-tjenesten Telegram. Her er en lenke om mulighetene her, hvis du bruker denne.

Idéer?

Jeg vil gjerne høre hva andre tenker!

Hva skal til for at dette blir en fint sted?

Hva skal til for at du vil bruke det?

Jeg er forberedt på en del dugnads-timer. :flexed_biceps:t2:

Var aktiv for mange, mange år siden i forumet til Tigerberget under brukernavnet «utlending». Flott at det blir mulig å følge med igjen uten å gå gjennom fjesboka og lignende amerikanske sosiale medier. :+1:

1 Like

Akkurat som vinyl: Forumet er tilbake! :raised_fist:t2:

Gjerne titt litt rundt, og kom gjerne med innspill hvis det er ting du synes kan endres. For eksempel elementer fra Tigerberget-forumet!

1 Like

Skal følge med :slight_smile: Tenker umiddelbart det hadde vært fint med en kategori for introduksjoner / personlig Start-historikk. Alltid gøy å vite hvem man snakker med.

Ooh, god idé! Hva bør den hete, synes du?

Introduksjoner?

Min Start-historie?

Noe anna?

Godt spørsmål; er rimelig dårlig på den type navngiving… :smiley: Lurer på noe som «Start og meg».

Start og meg er laget!

Gjerne start en tråd. :slight_smile:

1 Like

Har kost meg ved å lage stickers… :thinking: