Gratulerer!
Jeg var bortreist i helgen og fikk ikke tatt turen til Bislett. Har lenge gledet meg til å se Start på Bislett siden jeg bodde i området i mange år, og aldri har vært på kamp der. Og med slike rammer må det ha vært en fantastisk opplevelse.
På skjermen valgte jeg Åsane-Kongsvinger. Der ble det ganske tidlig klart at Kongsvinger ikke håndterte situasjonen særlig bra, og selv om de med litt marginer kunne sikret opprykket i sluttminuttene, skapte de lite sjanser kampen sett under ett, og var heldige som holdt rent bakover.
Det mest oppsiktsvekkende med kampen var moralen til Åsanespillerne, som virket ganske uinteresserte i å vinne kampen, men desperate etter å få med seg ett poeng. Jeg tror det er første gang jeg har sett et hjemmelag i overtall 11 mot 10, på stillingen 0-0, og uten noen verdens ting å spille for, få en spiller utvist for drøying av tid.
Det er jo slike situasjoner som kan endre psykologien i en fotballkamp. Kongsvinger virket ufarlige frem til Norheim ble utvist, og ganske sjanseløse i undertall. Samtidig er det jo farten og flairen til Williams og Haren som er mye av den offensive beholdningen, så jeg fryktet jo at utvisningen ville kunne gi bakrommet og bruddet som kunne gi Kongsvinger sjansen de trengte. I stedet ble Åsane redusert til ti mann, noe som ga Kongsvinger et mentalt løft og medførte stor dominans i sluttminuttene. Men det var ingen spillere som sto frem og tok turte å ta ansvar da Åsane ble trykket inn i egen boks på slutten. Det føltes i det hele tatt ganske trygt.
Symptomatisk nok kom Kongsvingers største sjanse i sluttminuttene på en corner mot et Åsane-lag som i følge kommentatoren har slitt på defensiv dødball store deler av sesongen. Jeg tror det var en av de første gangene i kampen Kongsvinger faktisk valgte å slå corneren inn foran mål.
Alt i alt virket det taktiske opplegget hjelpeløst og preget av elendige valg. Joacim Holtan, klubbens eneste rene spiss og antakeligvis eneste spiller med mentaliteten man ønsker å ha på banen i en slik type kamp, ble byttet inn i det 85-minutt. Da hadde midtbanespiller Vinjor bekledd spissplassen første drøye timen uten ett eneste positivt bidrag, før Langrekken, som aldri har vært en stabil målscorer på dette nivået og som ofte har vært brukt på høyrebacken de senere årene, overtok spissplassen.
Det kunne virke som at Kongsvinger hadde hatt så sterkt fokus på å være tålmodige, og betrakte denne kampen som en “vanlig kamp”, at de endte opp med å skusle bort sjansen uten egentlig å gi det et skikkelig forsøk.
Nå er Start i eliteserien. Det er ekstremt viktig for klubbens økonomi og eksistens. Så er det nok viktig å huske på at Start i skrivende stund neppe har forutsetninger for å være økonomisk bærekraftige selv med eliteserieinntekter. Så det gjelder å holde hodet kaldt med tanke på forsterkninger.
Sportslig sett tror jeg troppen gir et bra fundament for å etablere seg i eliteserien, men det krever at intensiteten og energien fra sommerperioden gjenskapes neste sesong. Opprykket gir jo også gode muligheter til å hente inn en del penger på spillersalg.
Etter min mening er midtbanen bra nok. Soomets og Ugland holder eliteserienivå. Mvoue er jeg ikke like begeistret for, men potensialet er der og han kan de nok dessuten oppgradere om de forvalter overgangssummen fornuftig. Schulze er jo også en habil kandidat på midten.
På spissplass forsvinner vel Gono og Jemal, og da er det nok naturlig å prøve å erstatte disse med et førstevalg. Så er det nok ganske utfordrende å finne en eliteseriespiss innenfor begrensede økonomiske rammer. Kanskje tiden er inne for å hente hjem Joacim Holtan? Han er skadeforfulgt og ingen stor fotballspiller, men har kvaliteter som burde passe godt inn i Starts primitive tilnærming. Dessuten er han på utgående, og ganske sikkert en spiller som hverken vil eller får fortsette i Kongsvinger.
Så kan man jo også håpe at Adebayo og Nordahl kommer hjem fra juleferien som bedre versjoner av seg selv. Det er ikke uvanlig at spillere får et kraftig løft i Sørlandshallen i løpet av vinteren, men generelt vanskelig for nye spisser å slå tilbake etter en tung start i ny klubb. Adebayo har jo dessuten blitt avskiltet, lattergjort og nærmest mobbet av Fevennen etter overgangen, og det skal mye til å reise seg etter at et slikt førsteinntrykk har fått feste seg.
Sjøkvist er også ferdig etter sesongen, og Pålerud har slitt i eliteserien tidligere. Det betyr nok at Start jakter et nytt førstevalg på høyrebacken.
På stopperplassen må Griesback erstattes. Også ham helst med et soleklart førstevalg. I Sira Hansen har Start naturligvis en bra eliteseriestopper dersom han blir værende. Jeg har også troa på at Ujkani kan ta nivået om han får muligheten. Norheim og Jebali er jeg tvilende til.
Så kan det nok være at Norheim er såpass viktig som type at han bør være bankers på laget til tross for en del sportslige svakheter. Start er tross alt primært et dødballag. Norheim er dessuten en ledertype både på og utenfor banen, og et kynisk rasshøl som har en viktig funksjon når det gjelder å påvirke dommerne og gi motspillere juling. Samtidig er han såpass svak i det defensive, at han nok vil være avhengig av bedre stoppere rundt seg.