Soft-lansering av Start-nettsida

Som mange har vært inne på, er det er en veldig spennende tid for klubben - med blanke ark. Men for å få full glede av disse, trengs det også fargestifter…

Jeg har vært Start-supporter hele livet - men i de siste åra har jeg prøvd å “oppgradere” engasjementet mitt. Selv om det har vært fint, har det vært noen ting som har gjort dette litt vanskelig. Og hadde jeg ikke hatt en kollega som var inne i miljøet, hadde jeg ikke visst hvor jeg skulle begynne.

Denne opplevelsen, sammen med alt som har skjedd rundt klubben i det siste, ga meg inspirasjon til å lage noe jeg tror kan styrke Start-fellesskapet (og dermed også klubben). En fargestift, om du vil!

Både Londsida og Langsida har vært fantastiske tilvekster den siste tida. Og som en fortsettelse av dette, har jeg brukt de siste ukene på å bygge: Nettsida.no [1] !

1) “Hva er Nettsida?”

Start-nettsida er et klassisk forum, med moderne funksjoner, for alle som er glade i Start og omegn. Det er bygget på følgende prinsipper:

  • Fan-kontrollert og ikke-kommersiell.
  • Gratis å bruke - men likevel uten reklame.
  • Funke godt på både mobil, nettbrett og desk-/laptop.

Her er noen eksempler på typer tråder jeg har lagt opp til [2]:

I tillegg har jeg lagt opp til egne under-forum for ulike grupperinger rundt klubben, som disse kan bruke som de vil. Blant annet har jeg laga et (lukka) forum for medlemmer av Idrettsklubben. Jeg tror dette kan være utrolig nyttig for å styrke medlemsdemokratiets sunnhet og makt - som kommer til å være veldig viktig framover.

Jeg har også et underforum kalt Tribuneliv, som jeg blant annet ønsker å bruke for å samle inn tekster på sanger som synges, og til å lage nye.

Jeg håper så mange som mulig er interesserte - og hvis det gjelder deg, kan du sjekke denne lenka for oppstarts-hjelp.

Sida er absolutt ikke ferdig! Og alt ved den er fortsatt veldig formbart. Her er en lenke til forumet for teknisk støtte, hvor man gjerne kan skrive om man oppdager bugs [3].

Jeg hadde også veldig lyst til at forumet skulle være på norsk - men oversettelsen som ligger inne er bare sånn passe. Så gjerne meld fra om manglende/dårlige oversettelser også!

Ta spesielt gjerne kontakt (på melding eller mail) dersom du:

  1. Har lyst til å engasjere deg i dette, og vil være med på laget.
  2. Er (litt) sentral i noen av grupperingene rundt Start, og ønsker admin-tilgang på under-forumene jeg har lagt opp til.

Det var egentlig mer enn nok tekst, så du kan slutte å lese her!

Men, for spesielt interesserte, følger det her noen flere spørsmål (jeg kan se for meg komme) , og svar på disse:


2) “Hvorfor synes du vi trenger dette?”

Flere grunner. Her er noen:

  • De siste månedene har vist viktigheten av et sterkt og sunt medlemsdemokrati. Og til dét trengs gode og effektive kommunikasjonskanaler som vi selv kontrollerer.
  • Åpne forumer for tribuneliv og arrangering av borteturer, vil styrke dette - og gjøre det lettere for flere å ta del.
  • Steder som Twitter/X og Facebook har absolutt sine bruksområder - men de har noen problemer:
    • Selve skrive-verktøyene er svært begrenset. Alt fra tegn-grenser, manglende formatering, muligheter for å legge bilder og lenker i teksten, osv.
    • Det er også mer lukka og vanskelig å lenke til/søke opp.
    • Jeg synes ikke folk skal være nødt til å bruke tjenester som sporer en så mye, kun for å delta i samholdet rundt Idrettsklubben.
    • Hvorfor bygge supporter-miljøet på plattformer som ønsker å tjene penger på oss (på mer eller mindre lugubre måter) hvis man ikke må?
  • Start/Sparebanken Sør Arena har vist oss viktigheten av å eie egen infrastruktur - og dette mener jeg i alle høyeste grad også gjelder oss supportere.
  • Både organisering og bare samtaler som omhandler Start, er alt for fragmentert i dag.

3) “Men blir det ikke bare mer fragmentert av enda et sted du vil folk skal sjekke Start-stoff?”

Joda - jeg ser at denne :point_down:t2: XKCD-stripa kan være treffende…


Men jeg synes rett og slett ikke vi har et fullgodt alternativ å samle oss om fra før!

Ikke sant, nå er noen ting på Twitter (men umulig å finne igjen), noe i private gruppe-chatter rundt om kring, noe i kommentarfeltet på fvn.no, noe på FVN Fotball og andre Facebook-grupper (hvor for eks. svar på innlegg er umulige å lenke til), noe på tilfeldige supporteres Facebook-vegg, osv. Vi kan få til noe bedre!

Og hvis noen fra Fevennen leser dette:

For å være ærlig, det å lese supporter-diskusjoner på FVN fotball (som ikke nødvendigvis har med en konkret Fevennen-sak å gjøre), har vært én av tinga som har fått meg til å tenke at vi trenger et forum vi selv styrer. Så på én side, så er Nettsida en utfordrer til noen av tinga dere har bygget rundt journalistikken deres. Men en avis tjener jo ikke penger direkte på kommentarfelt og Facebook-grupper - men på at det bidrar til blest, som igjen fører til klikk og abonnenter. Og blest rundt Start og Start-saker er jo også et av måla med Nettsida - og dermed også gunstig for Fevennen. Jeg vil til og med driste meg til å si at, dersom Nettsida blir et levende og lokalt forum, kan det være mer gunstig enn et Meta-basert forum, hvor dere er avhengige andres algoritmer for å levere innholdet, og hvor andres reklame vises i “deres” forum. Ta gjerne kontakt om dere har tanker som kan gagne både lokal journalistikk og lokal supporter-kultur!

4) “Men hvordan kan det være gratis? Og hva er din rolle i det her, da?”

Forumets eneste kostnad er domenet + serverene det kjører på - og koster ca. 200 kr i måneden (for alle brukerene til sammen). Dersom det blir mye kok, kan dette stige med noen hundrelapper - men ikke mer. (For de som er interesserte i slik: Det er en droplet i Digital Ocean.)

Jeg har lovet å spandere denne utgiften i minst et år, i tillegg til dugnadstimene for laging og vedlikehold. Planen er å etterhvert sette opp så folk kan donere litt hvis de synes dette er nyttig. (Til sammenligning, dersom du vil bruke Facebook og Instagram uten reklame, koster det 110 kr i måneden per bruker.)

Jeg har ingen større planer enn dette, og det er bare meg her. Men si ifra om noen har bekymringer av typen “Jammen hva hvis du plutselig bygger inn masse dritt?”. Jeg er bare en glad amatør når det gjelder web-greier, så tar gjerne imot tilbakemeldinger og samarbeidspartnere! Men prinsippene over står fast. :point_up_2:t2:

5) “Tror du virkelig dette kan lykkes? Tror du noen gidder å lage seg en ny konto et sted?”

For å være ærlig, så vet jeg ikke - men jeg håper det. Eneste grunnen til at jeg har brukt mange timer på dette, er at jeg virkelig har savne noe slikt selv. Men det funker bare om vi er flere som vil gi det en sjanse! Heldigvis er det ikke som å starte et nytt sosialt medium, hvor man trenger millioner av folk. Hvis vi først er 10 stykk som har fine samtaler her, er det en god start. Og så håper jeg det vil komme flere og flere.

Men sånne ting skjer ikke av seg selv - man må ville det. Nok folk må…

  • lese en artikkel på Fevennen, og så dele meningene sine på Nettsida.no,
  • delta i kamp-trådene når det endelig spilles fotball,
  • teste å arrangere (deler av) borteturer der,
  • la tanker man brenner inne med bli et “debatt-innlegg”.

Jeg tror mange kan tenke “Wow, et fan-kontrollert samlingssted hadde vært bra!”. Men jeg frykter mange legger til “… så lenge det blir engasjement, så klart”. Så derfor håper jeg mange nok også vil bidra med litt tid for å få det til å skje. :slightly_smiling_face:

Fotball-supportere er ofte flinke til å stick it to the man, og å kjempe for uavhengighet og det som er rett. :muscle:t2: Men den holdninga trengs også når det gjelder det digitale. Cavsa Triumphat Tandem Bona

Så jeg minner om om lenka Til deg som er ny (eller vurderer å bli det).

Heia Start!

IK Start-logo-kvadrat


  1. Ja, dét domenet var ledig! :exploding_head: ↩︎

  2. Forumet er delt opp i ulike kategorier. ↩︎

  3. For eksempel med det lekre temaet, i Start-farger, som bytter mellom hjemme- og borte-farger i lys/mørk modus. :sunglasses: ↩︎