💬 Spørsmål før Start en pod #90

Her kan man stille spørsmål i forkant av episode #90 av Start en pod.

(Her er lenke til en tråd for tilbakemeldinger på forrige episode.)

Sportslig fokus, denne gangen. Har jo ikke skjedd stort utover treningskamper og avslåtte bud.

1 Like

Her kommer to sports-spørsmål fra meg! (Også klarte jeg ikke å la være å leke First Price Daniel Aase, og skrive noen tanker jeg fikk mens jeg tenkte på spørsmålene.)

1) Hva tenker dere om overgangen fra 3-5-2 til 4-3-3?

Noen tanker fra meg:

• Vi har jo mista hundre midtstoppere siden sist, så bare der gir det jo mening å redusere antallet på banen samtidig.
  • Spent på om vi får utnytta Sjøkvist like godt. Er han ikke kanskje ett hakk bedre som vinback enn tradisjonell back…?
  • Litt samme med Sanyang. Han sa jo selv han følte seg aller best som en 10-er bak en spiss. Og vil også si han er bedre som en spiss nr. 2 i 3-5-2 enn spydspiss - selv om han nok er den beste spydspissen vi har nå.
  • Men jeg tror overgangen er god for bla. Nkubiri, Ness og Schultze!

2) Hva tenker dere om hvordan vi skal bygge opp spillet?

Noen tanker fra meg:

Jeg håper ikke vi legger helt bort å spille ut bakfra - selv om jeg vet det ikke er en populær mening. :sweat_smile: Nå var vi absolutt ofte alt for passive i fjor! Men det er ingen automatikk i at 3-5-2 eller å (ofte) bygge opp bakfra skal føre til allergi mot å ta overganger, eller å innimellom være direkte. Det vi ikke klarte, var å variere:

• Dersom du for sjeldent er direkte, kan lag støte høyt og presse, uten redsel for bakrommet.
  • Men dersom du for ofte er direkte, kan de bare legge seg lavt. Dessuten vil man ikke alltid vinne duellene på topp, og da vil man ofte miste ballen.

Det siste poenget føler jeg mange av dem som er anti-spille-seg-ut-bakfra glemmer. Ofte er alternativet til å ha kontroll og bygge opp bakfra, at Mares slår langt på Grundetjern som taper duellen, og så får man angrep imot igjen…

Jeg synes fortsatt vi har gode nok spillere til å kunne spille på oss litt press, så passere ledd og/eller slå langt når motstanderen har gitt bakrom.

1 Like