💬 SpĂžrsmĂ„l fĂžr Start en pod #90

Her kan man stille spÞrsmÄl i forkant av episode #90 av Start en pod.

(Her er lenke til en trÄd for tilbakemeldinger pÄ forrige episode.)

Sportslig fokus, denne gangen. Har jo ikke skjedd stort utover treningskamper og avslÄtte bud.

1 Like

Her kommer to sports-spÞrsmÄl fra meg! (OgsÄ klarte jeg ikke Ä la vÊre Ä leke First Price Daniel Aase, og skrive noen tanker jeg fikk mens jeg tenkte pÄ spÞrsmÄlene.)

1) Hva tenker dere om overgangen fra 3-5-2 til 4-3-3?

Noen tanker fra meg:

  • Vi har jo mista hundre midtstoppere siden sist, sĂ„ bare der gir det jo mening Ă„ redusere antallet pĂ„ banen samtidig.
  • Spent pĂ„ om vi fĂ„r utnytta SjĂžkvist like godt. Er han ikke kanskje ett hakk bedre som vinback enn tradisjonell back
?
  • Litt samme med Sanyang. Han sa jo selv han fĂžlte seg aller best som en 10-er bak en spiss. Og vil ogsĂ„ si han er bedre som en spiss nr. 2 i 3-5-2 enn spydspiss - selv om han nok er den beste spydspissen vi har nĂ„.
  • Men jeg tror overgangen er god for bla. Nkubiri, Ness og Schultze!

2) Hva tenker dere om hvordan vi skal bygge opp spillet?

Noen tanker fra meg:

Jeg hÄper ikke vi legger helt bort Ä spille ut bakfra - selv om jeg vet det ikke er en populÊr mening. :sweat_smile: NÄ var vi absolutt ofte alt for passive i fjor! Men det er ingen automatikk i at 3-5-2 eller Ä (ofte) bygge opp bakfra skal fÞre til allergi mot Ä ta overganger, eller Ä innimellom vÊre direkte. Det vi ikke klarte, var Ä variere:

  • Dersom du for sjeldent er direkte, kan lag stĂžte hĂžyt og presse, uten redsel for bakrommet.
  • Men dersom du for ofte er direkte, kan de bare legge seg lavt. Dessuten vil man ikke alltid vinne duellene pĂ„ topp, og da vil man ofte miste ballen.

Det siste poenget fÞler jeg mange av dem som er anti-spille-seg-ut-bakfra glemmer. Ofte er alternativet til Ä ha kontroll og bygge opp bakfra, at Mares slÄr langt pÄ Grundetjern som taper duellen, og sÄ fÄr man angrep imot igjen


Jeg synes fortsatt vi har gode nok spillere til Ä kunne spille pÄ oss litt press, sÄ passere ledd og/eller slÄ langt nÄr motstanderen har gitt bakrom.

1 Like