Til deg som er ny (eller vurderer å bli det)

Hvorfor et forum?

Nettsida kan bli det beste stedet å diskutere Idrettsklubben Start, arrangere borteturer, utøve medlemsdemokratiet, samle en Start-kanon med sanger og mye mer.

Det kan bli det - men da trenger vi at folk gir det en sjanse.

For jeg vet at folk flest synes det er enklest med de kanalene man er vant med. Men jeg mener vi selv bør være i kontroll over forumene våre - og at det ikke skal være noen som sporer oss, viser oss reklame og vil tjene penger på oss.

Et annet problem med de kommersielle sosiale mediene, er at de er fragmenterte og vanskelig å lenke til.

Og ekstra viktig er det å ha et godt og samlende sted, nå som det er så viktige tider for klubben.

En litt mer personlig bakhistorie:

Jeg har vært Start-fan hele livet. Men jeg har i de siste åra prøvd å engasjere meg mer, og tatt større del av fan-kulturen, dratt på mer kamper, osv. Men jeg har syntes det har vært litt vanskelig å komme inn, når man ikke egentlig kjenner så mange. Hvordan får man meldt seg på borteturer? Hva er egentlig tekstene på sangene? Hva er alle disse grupperingene? Kan man bli med?

Jeg har også tenkt mye på at jeg ikke liker hvor avhengig jeg er av de største teknologi-selskapene. Hvor mye av det sosiale livet vil jeg miste om jeg synes noen av dem går så langt at jeg ikke synes jeg kan ha konto der lenger? Hvor mye av verdens små samfunn skal egentlig noen få, gigantiske, selskaper få kontrollere? Bruker vi de tjenestene vi bruker fordi de faktisk er best, eller fordi vi føler vi må forholde oss til noe som ligner et monopol?

Lage konto

For å minke bøygen for å lage konto, jobber jeg med å la folk benytte seg av kontoer man har fra før. Foreløpig har jeg fått til Discord og Telegram, som var veldig greie å lage. Facebook, Google, Twitter og Apple er mye vanskeligere, men jeg tror jeg skal få til de fleste av dem etterhvert. Men selv uten dette, så tar det virkelig ikke mer enn et minutt eller to å lage konto! (Samtidig så kan jeg anbefale å skaffe seg Telegram-konto, da jeg har bygget noen kjekke funksjoner som funker med Telegram.)

Det er hyggelig om du har med (mer eller mindre) fullt navn på kontoen din. Dette er et sted for ekte mennesker som bryr seg om Start, og da er det fint av man kan vite hvem dette mennesket er. Derfor er det også trivelig med et profilbilde (uten at det være av deg selv).

Én av grunnene til denne tydelige oppfordringa (som jeg har valgt å ikke gjøre til en regel), er å lettere kunne overføre samholdet og relasjonene herfra til der det er aller viktigst: På kamp.

Bruke sida

Jeg har laga ulike kategorier som jeg ser for meg kan være nyttige. Her kommer en rask forklaring av disse:

Teknisk støtte

Her kan du stille spørsmål om du trenger hjelp med sida, og også melde inn manglende/dårlige norske oversettelser (som det er flere av!).
(Dette kan også gjøres ved å sende meg melding eller mail - men aller helst bruk forumet.)

Herre-kamper og Kvinne-kamper

Her vil det bli lagt ut kamp-tråder for hver kamp - og diskusjon spesifikt knytta til disse, holdes her.

Mi sees på kamp

Først kalte jeg denne “Borteturer” - siden jeg tenker de er aller viktigst å arrangere litt mer nøye. Men så kom jeg på at dette forumet absolutt kan brukes til alle kamper, og alle typer møter - både på stadion (også hjemme), en lokal pub, eller til og med hjemme i noens stue. :slightly_smiling_face: Her vil det bli laga tråder knytta til hver bortekamp, og kanskje litt ekstra. Målet er å gjøre det lettere for nye å henge seg på, og å styrke samholdet. I tillegg til å kunne dele hvilke puber som er best for borteturer og slikt!

Start-nyheter

Her kan man legge ut lenker til nyhets-artikler, innlegg fra sosiale medier, blogger, osv. - og så diskutere disse. For å legge ut innlegg her, må man legge ved kilden som stikkord. (Bruk “Sosiale_medier”, “Andre_norske_kilder” eller “Utenlandske” om du ikke finner en som passer.)

Podkaster

Nå som det har blitt tre(!) Start-podkaster, synes jeg tråder knytta til dem kan få sitt eget under-forum. Og her kan man også dele ting som at Gimse og Aase gjesta Rabona-podkasten.

Andre klubber

Tilsvarende som over, men som ikke omhandler Start.

Debatt

Her har jeg tenkt at man kan skrive innlegg med ting man har på hjertet, uten at det nødvendigvis er knytta til én spesiell nyhetssak. “Hva bør Start se etter i en ny trener?”, “Hvordan kan vi få flere folk på Sør Arena?”, “Hva har vært årets fineste mål?”, osv.

Klubb-kunngjøringer

Her legges offentlige klubb-kunngjøringer ut - og disse kan diskuteres.

Tribuneliv

Planlegging av tifo, innsamling av sanger (med tekster) og alt som har med tribune-liv å gjøre.

Fan-forumer

Generelt om ulike fan-forumer, medlemsmøter, med mer.

Medlemmer

Kategorien Fan-forumer har under-kategorier knytta til spesifikke grupperinger. Jeg ser for meg at de som styrer med disse kan bruke disse som de vil - mens den som heter Medlemmer er lukka og kun for de som faktisk er medlem av Idrettsklubben.

Om Nettsida

Her skrives det ting om Nettsida, som om man savner noen kategorier, om man burde endre regler, osv.


Det uavhengige nettet og forumer holder på å gjøre et comeback. Og jeg håper du vil bli med på å gjøre dette til et fantastisk sted - helt uten reklame, sporing og algoritmer, og som vi har helt kontroll over selv.

Cavsa Triumphat Tandem Bona

IK Start-logo-kvadrat

3 Likes

Fantastisk initiativ Erlend! Heia Start!

1 Like

Takk!
(Blei oppriktig skikkelig glad for å se et svar her. :grinning:)

Gjerne si ifra om det er noe du savner eller du har idéer! Men det beste du kan gjøre, er å bare bruke sida. Skrive små svar på saker, selv om det ikke er verdens dypeste analyse, osv. :slightly_smiling_face:

Heisann! Supert initiativ! Gøy om dette lykkes!
Heia Start!

1 Like

Takk! :grinning: Sier det samme til deg. :point_up_2:t2:

Gjerne løp rundt og kommenter litt, og si ifra hvis noe ikke funker! Prøv gjerne å poste i Start-nyheter hvis Fevennen legger ut noe nytt i dag for eksempel. :slightly_smiling_face: